5 راهکار ساده برای درمان معده درد شدید

درخواست مشاوره: 5 راهکار ساده برای درمان معده درد شدید

5 راهکار ساده برای درمان معده درد شدید

معده درد یکی از علائم شایع است که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد برخی از علل معده درد عبارتند از:

عفونت های دستگاه گوارش:

این عفونت ها می توانند توسط باکتری ها، ویروس ها یا انگل ها ایجاد شوند. برخی از نمونه های عفونت های دستگاه گوارش که می توانند باعث معده درد شوند عبارتند از:

گاستروانتریت:

این عفونت دستگاه گوارش معمولاً توسط ویروس ها ایجاد می شود و باعث اسهال، استفراغ، شکم درد و تب می شود.

سالمونلوز:

این عفونت دستگاه گوارش معمولاً توسط باکتری سالمونلا ایجاد می شود و باعث اسهال، استفراغ، و معده درد میشود.

شیگلوز:

این عفونت معمولاً توسط باکتری شیگلا ایجاد می شود و باعث اسهال خونی، و تب می شود.

بیماری التهابی روده:

گروهی از بیماری های التهابی هستند که باعث ایجاد التهاب در روده و درد معده شدید میشوند از جمله این بیماری ها کولیت اولسراتیو است که باعث التهاب روده بزرگ میشود.

زخم معده:

یک زخم باز در دیواره معده است. زخم معده می تواند توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد شود یا به دلیل مصرف برخی داروها، مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد شود.

 

عوامل معده درد شدید

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS :

سندرم روده تحریک  پذیر  یک اختلال عملکردی روده است که باعث درد شکم، نفخ، اسهال می شود  عواملی مانند استرس، رژیم غذایی و تغییرات هورمونی می تواند در ایجاد آن موثر باشد. به غیر از بیماری هایی که گفته شد، عوامل دیگری هم بر درد معده اثر گذار است ، که در اینجا چند مورد را ذکر مینماییم

  1.  بی خوابی یا کم خوابی میتواند یکی از عوامل اختلال در سیستم گوارش باشد.
  2. بالا رفتن فشار عصبی و استرس میتواند به تشدید یا شروع این اختلال کمک کند .
  3. خوردن غذاهای چرب و فست فود میتواند زمینه ساز آسیب های گوارشی باشد.
  4. استفاده از دخانیات و الکل به شدت تاثیر مخربی روی بافت معده میگذارد و میتواند درد شدید معده را به همراه داشته باشد

.

درمان سندرم روده تحریک پذیر

درمان معده درد 

معده دارد انواع مختلفی دارد پس درمان آن هم نیاز به بررسی اولیه و سپس تصمیم گیری در مورد شیوه درمان دارد.اما تنها نکته ایی که در پیشگیری از این بیماری و سرعت بهبود آن تاثیرگذار است استفاده از مواد غذایی سالم و داشتن یک سبک زندگی درست است .

انواع معده درد

معده درد عصبی 

معده درد عصبی یک نوع درد معده است که به دلیل استرس یا اضطراب ایجاد می شود. این نوع معده درد معمولاً با علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و سوء هاضمه همراه است. استرس و اضطراب می توانند باعث انقباض عضلات دستگاه گوارش شوند. این انقباضات می توانند باعث درد، نفخ و سایر ناراحتی های گوارشی شوند.

 

درمان معده درد عصبی

ورم معده

ورم معده یا گاستریت (Gastritis) یک التهاب در پوشش داخلی معده است. این التهاب می تواند باعث درد، سوزش، حالت تهوع، استفراغ و سوء هاضمه شود.

علل ورم معده عبارتند از:

  • عفونت باکتریایی (H. pylori): این باکتری شایع ترین علت ورم معده است.
  • استفاده طولانی از داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
  • مصرف الکل ، سیگار و غذاهای چرب

 

درمان ورم معده با عسل

رفلاکس معده

رفلاکس معده یا رفلاکس اسید (GERD) یک بیماری گوارشی است که در آن اسید معده به مری برمی‌گردد. این امر می‌تواند باعث سوزش سر دل، حالت تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه و سایر علائم شود.

علل رفلاکس معده عبارتند از: 

  • ضعف اسفنکتر تحتانی مری
  • اضافه وزن یا چاقی
  • پوشیدن لباس های تنگ
  • مصرف غذاهای چرب و پر ادویه
  • مصرف الکل و دخانیات

 

درمان رفلاکس معده با عسل

زخم معده

زخم معده یا زخم پپتیک (peptic ulcer) یک زخم باز در دیواره معده یا قسمت اول روده کوچک است که باعث درد شکم سوزش تهوعو در موارد حاد تر باعث خونریزی میشود .

علل زخم معده عبارتند از:

  • عفونت باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori): این باکتری شایع ترین علت زخم معده است.
  • استرس و اضطراب
  • مصرف الکل و دخانیات
  • بیماری خود ایمنی

اگر مشکلات گوارشی و درد های شدید معده شما را به درد سر انداخته است مصرف منظم عسل طبیعی تنها راه  حل شما برای پیشگری و درمان این بیماری می باشد .

 

درمان زخم معده با عسل طبیعی

درمان معده درد شدید با مصرف منظم عسل

عسل طبیعی یک ماده غذایی ارزشمند است که از شهد گل‌ها تولید می‌شود. این ماده غذایی از هزاران سال قبل از میلاد مسیح در طب سنتی برای درمان بیماری‌های گوارشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.عسل طبیعی حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی و ترکیبات زیست فعال است که می‌توانند به بهبود سلامت به روش‌های مختلف کمک کنند. این مواد عبارتند از:

  • ویتامین ها:

عسل حاوی مقادیر کمی ویتامین ها، مانند ویتامین C ویتامین B6 و ویتامین K است.

  • مواد معدنی:

پتاسیم، کلسیم و منیزیم

  • آنتی اکسیدان ها:

آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئید ها، اسید فنولیک،پروآنتوسیانیدین 

  • پروتئین های ضد میکروبی:

عسل حاوی پروتئین هایی است که می توانند به مبارزه با باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها کمک کنند.

  • پلی فنول ها:

عسل حاوی پلی فنول هایی است که ممکن است دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی باشند. این مواد مغذی عسل توسط دکتر Dr. Josh Axe در مقاله The Benefits of Honey for Health تایید شده است .

 

درمان معده درد شدید با مصرف منظم عسل

درمان معده درد عصبی با عسل طبیعی

معده درد عصبی یعنی اینکه درد معده شما بعد از تحمل استرس و فشار عصبی ایجاد میشود برای حل این مشکل ابتدا مقدار یک قاشق از بابونه خشک شده را در لیوان بریزید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا عصاره گیاه از آن خارج شود سپس آن را از صافی رد نموده و محلول بدست آمده را با یک قاشق غذا خوری از عسل طبیعی چهل گیاه مخلوط نمایید .توجه داشته باشید که قبل از اضافه نمودن عسل به آب گرم دمای آب نباید بالای 35 درجه باشد (انگشت خود را در آب فرو ببرید اگر احساس سوزش نداشتید یعنی موقع اضافه کردن عسل است) این ترکیب را دوبار در روز و قبل از غذا میل کنید و حداقل به مدت 3 ماه ادامه بدهید .

 

درمان معده درد عصبی با عسل طبیعی

درمان ورم معده با عسل طبیعی

 زنجبیل حاوی پلی فنل های و پروتئین های ضد میکروبی است و ترکیب آن با عسل طبیعی میتواند به کاهش درد معده و بهبود ورم معده کمک کند .

آب زنجبیل تازه رنده شده را با یک لیوان آب ولرم مخلوط نموده و یک قاشق عسل طبیعی چهل گیاه را به آن اضافه کنید و روزی دوبار قبل از غذا میل نمایید.

نکته:در صورت موجود نبودن زنجبیل تازه می توانید از پودر زنجبیل استفاده نمایید فقط قبل از اضافه کردن پودر زنجبیل به عسل یک قاشق از پودر را به مدت 5 دقیقه در یک قاشق آب جوش حل نمایید 

 

درمان ورم معده با زنجبیل

درمان رفلاکس معده

ترکیب سیاه دانه و عسل طبیعی میتواند به رفع مشکلات گوارشی و رفلاکس معده کمک کند زیرا سیاه دانه سرشار از فیبر، فسفر، کلسیم و امینو اسید های ضروری و آنتی اکسیدان ها است. برای بهره‌مندی از این فواید کافیست 6 گرم سیاه دانه‌ی پودر شده(یک قاشق چی خوری ) را به یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط نمایید و روزی 3 مرتبه استفاده نمایید و این فرآیند را به مدت 3 ماه ادامه دهید .

 

درمان رفلاکس معده با سیاه دانه

 

درمان زخم معده

برگ یا ریشه کاسنی حاوی آنتی اکسیدان و فیبر است.فیبر موجود در برگ یا ریشه کاسنی میتواند به کاهش نفخ و درد های ناشی از زخم معده کمک کند و آنتی اکسیدان موجود در کاسنی میتواند التهابات دستگاه گوارش را کاهش دهد .

مقداری از ریشه یا برگ کاسنی را در 200 میل آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن یک قاشق غذا خوری از عسل چهل گیاه طبیعی را با آن مخلوط نموده و سپس به مدت یک الی دو هفته، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

تمامی این دستورالعمل ها در کنار رعایت کردن مواردی همچون خواب منظم، ورزش منظم روزانه، عدم استفاده از دخانیات و الکل پاسخ بهتری به بیماری شما میدهد.

 

درمان زخم معده با عسل طبیعی

درمان سردی معده

سردی معده یک اصطلاح طب سنتی است که در آن بدون وجود بیماری زمینه‌ای، مشکلاتی همچون نفخ، یبوست، ترشی دهان و احساس سیری زودرس به فرد دست می‌دهد. این مسئله با خوردن غذاهای سرد و میوه‌های سرد، همچنین آب بسیار سرد تشدید می‌شود. برای درمان این موضوع، باید رژیم و سبک غذایی خود را تغییر دهید و در کنار آن، ترکیبات گرمی مصرف کنید.

مصرف عسل به همراه دارچین طبع بسیار گرمی دارد و  میزان اسیدی شدن فضای معده را متعادل‌تر میکند و هضم را تسهیل می‌بخشد و به درمان سردی معده کمک بسیار می کند.

ترکیب عسل و دارچین به علت دارا بودن آنتی اکسیدان و آنتی بیوتیک، سطح ایمنی بدن را بسیار بالا میبرد 

یک‌ یا دو قاشق عسل را با نصف قاشق چای خوری دارچین با نان یا به تنهایی میل کنید. یا می توانید نصف قاشق چای خوری دارچین را با مقداری عسل با آب ولرم کمتر از دمای 35 درجه همراه صبحانه میل کنید.

 

درمان سردی معده با عسل

درمان خانگی معده درد 

زمانی که درد معده به مرحله حاد نرسیده، یعنی به صورت مقطعی دچار اسپاسم و درد در ناحیه معده می‌شوید و علائمی مانند خونریزی، ورم شدید و اسهال شدید ندارید و خودتان احساس می‌کنید که شاید این درد ناشی از مصرف مواد غذایی چرب یا پرادویه، یا به خاطر مصرف الکل و دخانیت باشد، می‌توانید درمان خانگی معده درد را امتحان کنید. این درمان‌ها می‌توانند بخشی از مرحله درمان اصلی باشند. همچنین، با داشتن رژیم غذایی منظم و سبک زندگی سالم، می‌توانید از بروز بیماری‌های گوارشی جلوگیری کنید و شاید این سوال پیش بیاید که برای درمان سریع معده درد باید چه کارهایی انجام بدهیم. اولین قدم برای کنترل و تسکین این درد این است که صبح ها یک لیوان آب ولرم را با یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی مخلوط نموده و مقداری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید و سپس به سراغ صبحانه بروید. برای صبحانه حتما از نان تازه استفاده کنید و مصرف موادی سرشار از پروتئین (تخم مرغ، پنیر تازه، عسل) را فراموش نکنید .در طول روز از مصرف کیک های صنعتی و غذاهای فست فودی خودداری کنید زیرا نان باگت یکی از عوامل بروز معده درد و ترش کردن معده به حساب می آید.

درمان سریع معده درد

یکی از راه‌های درمان سریع معده درد، استفاده از زنجبیل تازه است. برای این کار، یک قاشق از آب زنجبیل تازه را با یک قاشق آب لیمو تازه و یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید. این ترکیب را میل کنید تا درد ناشی از ترش کردن معده یا ورم معده در مدت کوتاهی تسکین یابد. این ترکیب به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضداسپاسم خود، می‌تواند به بهبود هضم غذا و کاهش درد معده کمک کند.

 

درمان خانگی معده درد باعسل

 

چرا باید از عسل طبیعی استفاده کنیم؟

برای درمان معده درد به شیوه سنتی، حتما از عسل اصل استفاده کنید. عسل اصل حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضدالتهابی فراوانی است که نقش مهمی در فرآیند بهبودی ایفا می‌کند. اگر از اصل بودن عسل مطمئن نیستید، به شیوه سنتی درمان را شروع نکنید. عسل‌های شرکتی و تغذیه‌ای صرفاً مواد قندی مضر هستند که نه تنها در فرآیند بهبودی تأثیرگذار نیستند، بلکه در طولانی‌مدت احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند.

چگونه عسل اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی کار ساده‌ای نیست. به دلیل سودجویی‌های فراوان، تکنیک‌های مختلفی برای تولید عسلی که هیچ ربطی به کار زنبورها ندارد، وجود دارد. با این حال، چند راه حل خانگی و خوب برای تشخیص عسل اصل از تقلبی وجود دارد. اما بهترین راه تشخیص اصل طبیعی از اصل فرستادن عسل به آزمایشگاه معتبر است زیرا فقط در آزمایشگاه میتوان مقدار مواد مهم موجود در عسل را راستی آزمایی کرد. یک آزمایش ساده و خانگی هم توسط تیم عسل خونه تهیه شده که در لینک زیر میتوانید مشاهد کنید.

https://www.aparat.com/v/Ednob

 

نحوه تشخیص عسل طبیعی

خرید عسل از زنبوردار معتمد 

در دنیای امروز، پیدا کردن کشاورز و زنبوردار معتمد شاید کار سختی نباشد. با خرید اینترنتی از یک زنبوردار و تست محصول او، می‌توانید زنبوردار مورد نظر خود را راستی‌آزمایی کنید و برای خرید یک کیلو عسل، کیلومترها با ماشین سفر نکنید.

 

خرید عسل از زنبوردار معتمد

عسل طبیعی اصل خونه رو امتحان کن و خودت قضاوت کن


سوالات متداول:

عسل طبیعی برای اکثر افراد مبتلا به زخم معده بی خطر است. با این حال اگر به بیماری های خاص یا آلرژی به عسل دارید، قبل از مصرف عسل طبیعی برای درمان بیماری معده درد با پزشک خود مشورت کنید
به این مطلب امتیاز دهید.
لطفا نظر خود را ارسال نمایید.