خواص عسل طبیعی چیست؟ هرآنچه باید درباره عسل طبیعی بدانید.

اگر در مورد خواص عسل طبیعی برای بدن آگاه باشیم، این ماده مغذی را به هیچ عنوان از سبد غذایی خود کنار نمیگذاریم ما در اصل خونه سعی بر بررسی این طلای مایع داریم

درخواست مشاوره: خواص عسل طبیعی چیست؟ هرآنچه باید درباره عسل طبیعی بدانید.

عسل طبیعی ماده ایی شیرین و خوشمزه است که حتما باید توسط زنبور عسل و از شهد گل های مختلف در مناطق بکر و خوش آب هوا تولید شود. این ماده مغذی سرشار از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، اسید آمینه و انواع آنزیم های مفید برای بدن است. خاصیت آنتی باکتریالی و ضد قارچ در عسل باعث حذف رادیکال های آزاد در بدن می شود. اگر می خواهید از عسل به عنوان تغذیه ی روزمره استفاده کنید لازم است قبل از مصرف در مورد حساسیت ها و موارد منع مصرف عسل بیشتر بدانید و اگر به عنوان داروی درمانی در رژیم غذایی خود قصد استفاده از عسل طبیعی را دارید حتما از مشاوره رایگان عسل درمانی استفاده کنید.

 

خواص عسل طبیعی

 

خواص عسل طبیعی از نظر علمی چیست؟

 

عسل طبیعی حاوی بیش از 100 نوع ماده مغذی است که مقدار آن به شرایط اقلیمی، منطقه برداشت و پراکندگی گونه های گیاهی آن منطقه ارتباط مستقیم دارد. معمولا مناطق کوهستانی و ییلاقی حاوی مقادیر بیشتری از مواد مغذی هستند زیرا گونه های گیاهی در این مناطق معمولا دارویی هستند اما اگر عسلی که مصرف میکنیم صددرصد طبیعی باشد قطعا تفاوت چشمگیری بین عسل ها دیده نمی شود. مواد مغذی در عسل طبیعی عبارتند از:

مونوساکاریدها:

گلوکز و فروکتوز دو مونوساکارید موجود در عسل مسئول شیرین کردن عسل هستند که در عسل های مختلف میزان متفاوتی دارند.

دی ساکاریدها:

ساکارز، مالتوز و لاکتوز سه دی ساکارید موجود در عسل طبیعی هستند.

پلی ساکاریدها:

قند های پیچیده ایی هستند که به عنوان فیبر شناخته می شوند.

اسید آمینه:

عسل حاوی 18 اسید آمینه ضروری و غیر ضروری برای بدن است.

ویتامین ها:

عسل طبیعی حاوی مقادیری از ویتامین C, ویتامین های گروه B و ویتامین K است .

مواد معدنی:

عسل حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، فسفات،سدیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و کلرید است.

علاوه بر موارد ذکر شده عسل حاوی ترکیبات فنلی، آنزیم ها و سایر مواد مغذی است.

عسل طبیعی دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و می تواند تاثیرات خوبی بر روی کارکرد سیستم های مختلف بدن بگذارد برخی از خواص عسل طبیعی برای مردان و زنان عبارتند از:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • کنترل و کاهش چربی خون
  • کمک به رفع یبوست
  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به تنظیم چرخه خواب
  • بهبود زخم های باز
  • حفظ سلامت قلب و عروق
  • بهبود حافظه
  • افزایش سلامت سیستم گوارش
  • بالا بردن سطح ایمنی بدن

خواص عسل طبیعی برای مردان

 

عسل طبیعی به دلیل دارا بودن ویتامین های همچون ویتامین C، خانواده ویتامین B و ویتامین A و همچنین آنزیم های مانند گلوکز اکسیداز و دی هیدروکسیلاز به تولید تستسترون و بالا بردن میل جنسی کمک بالایی میکند. البته برای رفع مشکلات جدی تر جنسی در آقایان بهترین ترکیب شاه انگبین یا ترکیب عسل و ژل رویال است زیرا ژل رویال حاوی مقادیری از تستسترون، استروژن وپروژسترون است.

 

خواص عسل طبیعی برای مردان

 

خواص عسل طبیعی برای زنان

 

خاصیت ضد التهابی عسل طبیعی در زنان کمک به کاهش دردهای ناشی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) میکند همچنین این خواص به کاهش درد های سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند. علاوه بر کاهش التهابات، مصرف منظم عسل طبیعی در خانمها باعث افزایش شادابی پوست مو هم می شود این خاصیت به دلیل رطوبت موجود در عسل اتفاق می افتد که در میان آنها عسل بهارنارنج از رطوبت بالا تری برخوردار است

 

 

خواض عسل طبیعی برای زنان

 

خواص عسل طبیعی برای کودکان

 

یکی از برجسته ترین خواص عسل طبیعی برای کودکان افزایش ایمنی بدن است. عسل به دلیل اینکه حاوی پلی فنل ها و آنتی اکسیدان است به شدت سیستم ایمنی کودکان را تقویت می کند علاوه بر این وجود مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، مس و اسید لاکتیک باعث افزایش رشد جسمی و ذهنی کودک می شود. آهن موجود در عسل از بیماری زمینه ایی کم خونی جلوگیری می کند. تقویت عضلات کودکان هم از دیگر خواص عسل طبیعی برای آنها است. تنها مورد ممنوعیت مصرف عسل برای کودکان زیر 2 سال است زیرا عسل حاوی یک باکتری به نام بوتولینوم است که این باکتری به صورت طبیعی در بدن بزرگسالان و کودکان بالای دو سال وجود دارد و کودکان زیر این سن توان مقابله با این باکتری را ندارند و مصرف عسل ممکن است در بدن کودکان زیر دو سال باعث بیماری بوتولیسم شود.

 

خواص عسل برای کودکان

 

خواص عسل طبیعی برای پوست

 

مصرف آنتی اکسیدان باعث کند شدن روند پیری پوست می شود این آنتی اکسیدانها در مواد غذایی مختلفی از جمله میوه های قرمز رنگ وجود دارد. خواص عسل طبیعی به اینجا ختم نمی شود، مهم ترین ویژگی این ماده مغذی برای پوست حفظ رطوبت در میان بافت های صورت است مصرف عسل چه به صورت خوارکی یا موضعی تاثیر شگفت انگیزی بر پوست می گذارد.برخی دیگر از خواص عسل طبیعی بر پوست عباتند از:

  • بهبود اگزما و پسوریازیس
  • از بین بردن آکنه و عفونت های قارچی
  • کاهش چین و چروک
  • از بین بردن لکه های تیره
  • درمان آفتاب سوختگی
  • درمان آکنه
  • درمان سوختگی های باز و عفونی

فواید عسل برای مو

 

از فواید عسل برای مو میتوان به جلوگیری از وز شدن و شکنندگی مو اشاره کرد. عسل یک ماده مرطوبت کننده است و هنگامی که با روغن زیتون و تخم مرغ مخلوط شود یک ماسک موی طبیعی و پر خاصیت را درست میکند که به راحتی میتوان از ایجاد مو خوره جلوگیری نمود. همچنین از عسل برای درمان شوره و یا قارچ های پوستی میتوان استفاده کرد. آنتی اکسیدان موجود در عسل باعث کند شدن روند سفیدی مو و ریزش آن می شود.

 

خواص عسل طبیعی برای کلیه

 

رادیکال های آزاد می توانند به سلول های کلیه آسیب برسانند و باعث بروز بیماری هایی همچون سنگ کلیه، گلومر و لونفریت بشود. خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی عسل از بروز مشکلات کلیوی جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه 30 گرم عسل طبیعی سطح کراتین و اوره خون را کاهش می دهد. این تحقیقات در سال 2019 توسط دانیل هچ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسیده است.

 

خواص عسل طبیعی بر کلیه

 

عسل برای سوختگی

 

عسل برای سوختگی و یا جای سوختگی از هزاران سال قبل تا به امروز  استفاده می شود.عسل حاوی ماده ایی به نام پراکسید هیدروژن است این ماده از رشد باکتری ها جلوگیری نموده و اجازه عفونی شدن به زخم را نمی دهد. همچنین پلی فنل ها و فلاونوئید ها می تواند در بهبود بافت های آسیب خورده پوست بسیار تاثیر گذار باشند. در اینجا یک سوال پیش می آید آیا عسل برای سوختگی خوب است؟ پاسخ یک بله محکم است زیرا مطالعات نشان داده که عسل به طور کلی یک درمان ایمن برای سوختگی است. تحقیقات ثابت کرده که از عسل برای درمان سوختگی درجه دوم هم میتوان استفاده نمود.

 

عسل برای کبد چرب

 

از عسل می توان به عنوان یک راهکار خوب و سالم برای درمان کبد چرب و یا پایین آوردن گرید کبد استفاده کرد. استفاده از عسل طبیعی یک درمان ساده و کارآمد برای درمان کبد چرب درخانه است. عسل باعث کاهش سطح چربی در خون شده و خاصیت ضد التهابی آن باعث جلوگیری از آزاد شدن رادیکال های مخرب در کبد می شود.

 

خواص عسل طبیعی برای معده

 

عسل حاوی پروتئین های ضد میکروبی است و همچنین وجود ماده ایی به نام اسید فنولیک و پروآنتی سیانیدین به شدت در کاهش التهابات روده و معده موثر است. عسل درمانی یک روش ساده و خانگی برای انواع درد معده می باشد.

 

درمان کم خونی با عسل

 

درمان کم خونی با عسل در طب سنتی یک روش معمول و رایج است زیرا عسل حاوی مقادیر از آهن بوده و برای حفظ گلبول های قرمز خون به شدت مهم است. مصرف منظم عسل به شدت روی کم خونی تاثیر گذار است. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در عسل به حفظ گلبول های قرمز در سطح خون کمک میکنند.

 

درمان کم خونی

 

درمان سرفه خشک/درمان سرفه کودکان

 

عسل حاوی مونومانوزها است که میتوانند به کاهش التهاب های گلو به شدت کمک کنند همچنین پراکسید هیدروژن موجود در عسل یک ماده ضد باکتریایی است و می تواند روند بهبودی گلو را تسریع ببخشد. در میان عسل های طبیعی تاثیر فوق العاده عسل آویشن کوهی  موثر تر از سایر عسل ها است زیرا شهد گل آویشن حاوی ماده ایی به نام کارواکرول است که یک ترکیب فنلی به حساب می آید و در کاهش التهابات گلو و ریه بسیار موثر است.

 

خواص عسل صددرصد طبیعی

 

همانطور که قبلا گفتیم عسل حاوی مواد آلی و معدنی فراوانی است و تاثیر بسیار چشمگیری بر سلامتی بدن می گذارد اما تمام این خواص فقط و فقط در عسلی موجود است که زنبور، شهد گل را تبدیل به عسل کرده باشد و هیچ گونه تغذیه جایگزینی یا مواد افزودنی به آن اضافه نشده باشد. شناخت عسل طبیعی از تقلبی کار بسیار دشواری است و با راه حل های معمولی و خانگی فقط تا حدودی می شود به اصالت عسل پی برد و بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی   خرید عسل طبیعی از زنبوردار معتمد است.ما در عسل خونه سعی کردیم زنبورداران با تجربه و سالم را کنار هم جمع کنیم تا بتوانیم عسلی صددرصد طبیعی به دست مشتریان برسانیم.

 

خواص عسل صددرصد طبیعی

 

عسل طبیعی اصل خونه رو امتحان کن و خودت قضاوت کن

سوالات متداول:

عسل برای سوختگی های سطحی مناسب است اما اگر به عمق سوختگی واقف نیستید حتما با پزشک مشورت کنید
بله شکرک زدن عسل طبیعی گرما ندیده و خام یک امر کاملا طبیعی است که با کاهش دما اتفاق می افتد
بله اگر حالت شکرک زده را دوست ندارید ظرف عسل را داخل یک ظرف آب جوش بگذارید تا به حالت اولیه بازگردد
عسل به دلیل دارا بودن قند های طبیعی موارد منع مصرف به جز کودکان زیر دو سال و بیماران شدید دیابتی ندارد فقط قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید
عسل های کوهستانی معمولا خاصیت بیشتری دارند زیرا پوشش گیاهی کوهستان اغلب گیاهان دارویی است
به این مطلب امتیاز دهید.
لطفا نظر خود را ارسال نمایید.