برای تشخیص عسل طبیعی چه باید کرد

یکی از آزمایشات ساده برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی این است که نوک کبریت را داخل عسل تقلبی کنید و سپس آن را روشن نمایید. این آزمایش از دیرباز مرسوم است اما..

درخواست مشاوره:   برای تشخیص عسل طبیعی چه باید کرد

تا به حال شده به این فکر کنید که چطور عسل طبیعی را بشناسید؟ عسل طبیعی خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این عسل ها می توانند خواص بسیار زیادی را برای بدن به همراه داشته باشند. به همین خاطر اگر می خواهید برای خرید عسل هزینه کنید، بسیار مهم است که عسل های طبیعی را از عسل های تقلبی تشخیص دهید. در این مقاله می خواهیم بهترین راه تشخیص عسل طبیعی را به شما توضیح دهیم.

برای تشخیص عسل طبیعی چه باید کرد
 

راه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

روش های مختلفی برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی وجود دارند که می توانید از هر یک از آن ها کمک بگیرید. بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی، استفاده از آزمایش های تخصصی است. این آزمایشات با تجهیزات تخصصی و حرفه ای انجام می شوند و شما می توانید با توجه به نتیجه، عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهید. ولی اگر نیاز به استفاده از روش های خانگی برای تشخیص عسل دارید، می توانید از آزمایشات مختلفی استفاده کنید. 
یکی از آزمایشات ساده برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی این است که نوک کبریت را داخل عسل تقلبی کنید و سپس آن را روشن نمایید. اگر کبریت روشن شد، احتمال اینکه عسل، طبیعی باشد وجود دارد. ولی در صورتی که کبریت روشن نشد، به دلیل رطوبتی است که در عسل های غیر طبیعی وجود دارد. در ادامه به برخی از روش های سنتی و عامیانه برای تشخیص عسل های طبیعی از تقلبی اشاره می کنیم. 

•  چسبندگی عسل: برای تشخیص عسل های طبیعی، می توانید مقداری از این عسل ها را روی انگشت شست خودتان بزنید و با انگشت اشاره در تماس قرار دهید. عسل باید چسبندگی بالایی داشته باشد، بدون اینکه از انگشت شما بچکد.

•  آب سرد: یک قاشق چایخوری عسل را برداشته و داخل یک لیوان حاوی آب سرد بریزید. عسل های تقلبی معمولا به راحتی در آب سرد حل می شوند، ولی عسل های طبیعی مانند توده در کف لیوان باقی می مانند. 

• سرکه: برخی از افراد می گویند که اگر یک قاشق غذاخوری عسل را با مقداری آب حاوی 2 یا 2 قطره سرکه مخلوط کنید، می توانید تقلبی بودن یا نبودن عسل را تشخیص دهید. به طوری که اگر این مخلوط کف کند، احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد. 

• حرارت دادن: شاید بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، حرارت دادن آن باشد. دقت کنید که حرارت دادن عسل می تواند باعث تخریب و از بین رفتن آنزیم های عسل شود. پس مقدار کمی از عسل را حرارت بدهید. اگر عسل روی حرارت سریعا کاراملی شد و کف نکرد، عسل شمما طبیعی است. اما اگر عسل حباب کرد، احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد. 

بهترین را تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

 عسل طبیعی را چگونه بشناسیم 

ویژگی های ظاهری عسل های طبیعی آنقدر با هم متفاوت هستند که به راحتی نمی توانید به آن ها استناد کنید. با این حال باز هم برای تشخیص و شناسایی عسل طبیعی، بد نیست که با ویژگی های مختلف این عسل ها از جمله طعم، رنگ و بوی آن ها آشنایی داشته باشید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

• غلظت عسل طبیعی

غلظت عسل طبیعی یکی از بهترین راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی است. البته باز هم باید دقت کنید که برخی از عسل های طبیعی موجود در بازار دارای غلظت متفاوتی اند و این موضوع به نوع تغذیه زنبور عسل و تلاش او برای حذف رطوبت بستگی دارد. معمولا عسل های طبیعی رقیق تر از عسل های تغذیه ای و تقلبی هستند. به طوری که به راحتی می توانید آن ها را سرازیر کنید.  

• رنگ عسل طبیعی 

رنگ عسل طبیعی یکی دیگر از بهترین راه ها برای تشخیص عسل طبیعی است؛ اما باز هم قابل استناد نیست. چرا که بسته به تغذیه زنبور عسل از شهدهای گیاهان و گل های مختلف، رنگ این عسل ها نیز می تواند متفاوت باشد. به طور مثال عسل کنار، عسل زرشک و برخی دیگر از عسل های طبیعی موجود در بازار دارای غلظت بالا و رنگ تیره ای اند. اما در عوض عسل های چند گیاه، عسل بهارنارنج و ... دارای رنگ روشن هستند. بنابراین باید این باور را کنار بگذارید که رنگ عسل طبیعی همیشه باید تیره باشد. ولی دقت کنید که برای تشخیص عسل های طبیعی خاص از عسل های تقلبی، در نظر گرفتن رنگ آن عسل مفید است. به طور مثال، اگر می خواهید عسل کنار را تشخیص دهید، باید دقت کنید که رنگ آن تیره باشد؛ یا اینکه هیچ عسل بهارنارنجی در بازار وجود ندارد که رنگ آن تیره باشد.

• طعم و بوی عسل طبیعی 

طعم عسل طبیعی بسته به تغذیه زنبور عسل می تواند متفاوت باشد. رایج ترین عسل طبیعی موجود در بازار، عسل چهل گیاه است که از تغذیه زنبور عسل از گیاهان مختلف بدست می آید. این نوع عسل طعم خاصی ندارد و طعم آن بسته به گل و گیاهان منطقه تعیین می شود. با این حال اگر می خواهید طعم عسل های طبیعی را درک کنید، باید دقت کنید که آن ها از شهد کدام گیاهان بدست آمده اند. سپس عطر و بوی همان گیاهان را در آن ها جستجو کنید. 
به گفته افراد متخصص، طعم عسل طبیعی کاملا متفاوت از طعم عسل های تقلبی است. عسل های طبیعی طعم ماندگاری در دهان دارند و شاید تا چندین دقیقه طعم و مزه آن ها را حس می کنید. ولی عسل های غیر طبیعی دارای طعم بسیار شیرینی هستند. حتی بسیار دیده شده که افراد می گویند عسل طبیعی کمی طعم تلخی به همراه دارد. طعم عسل باید با توجه به گیاهی که زنبور عسل از آن تغذیه کرده است، تعیین شود. 

تشخیص عسل طبیعی با دستمال کاغذی

یکی از روش های تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی، استفاده از دستمال کاغذی است. البته نمی توانیم این روش را به عنوان بهترین روش مطمئن برای تشخیص عسل بشناسیم، چون احتمال خطا در آن وجود دارد. ولی اگر می خواهید این تست ساده را امتحان کنید، فقط نیاز به یک دستمال کاغذی دارید. مقداری عسل طبیعی را روی دستمال کاغذی بریزید و چند دقیقه ای صبر کنید. به گفته برخی از افراد، عسل طبیعی باعث خیس شدن پشت دستمال کاغذی نمی شود؛ ولی عسل های غیر طبیعی رطوبت را به پشت دستمال کاغذی انتقال می دهند.

بهترین راه تشخیص عسل طبیعی
 

چگونگی تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

انتخاب بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی به این سادگی که فکر می کنید، نیست. هر یک از زنبور عسل ها از گل ها و گیاهان مختلفی تغذیه می کنند و این موضوع باعث شده تا رنگ، طعم، غلظت و بوی عسل های طبیعی با عسل های تقلبی متفاوت باشد. با این حال یکی از بهترین راه های تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی این است که وجود ناخالصی در این عسل ها را بررسی کنید. 
عسل های طبیعی و خام دارای ناخالصی زیادی از کندو، گرده های گل و حتی بدن زنبور عسل هستند. البته برخی از فروشندگان عسل های طبیعی سعی می کنند که این ناخالصی ها را از عسل ها خارج کنند تا یک محصول تمیز و عاری از مواد اضافه به مشتریان تحویل دهند. اما در اکثر عسل های طبیعی، کمی ناخالصی سفید رنگ در بالای عسل وجود دارد که طعم و مزه خاصی به این عسل ها می دهد.

تشخیص عسل طبیعی
 

دلایل شکرک زدن عسل

شاید تا به حال شنیده باشید که شکرک زدن عسل می تواند نشان دهنده غیر اصل بودن عسل ها باشد. ولی آیا این موضوع واقعیت دارد؟ به طور کلی، اینکه عسل شکرک بزند یا نزند، عاملی برای تعیین ارگانیک بودن عسل نیست. ممکن است یک عسل تقلبی شکرک بزند و یک عسل طبیعی هم با این مشکل مواجه شود. پس دلیل شکرک زدن عسل طبیعی یا غیر طبیعی بودن آن نیست. بلکه این اتفاق به دلیل تغییر دما، تغییر در میزان رطوبت و وجود ناخالصی در عسل رخ می دهد. 
کندوی عسل در حالت عادی در دمای 35 درجه سانتی گراد است. وقتی آن را در دمای پایین تر نگهداری می کنید، احتمال اینکه شاهد رس شدن عسل و شکرک زدن آن باشید، وجود دارد. علاوه بر این مورد، تغییر در میزان رطوبت نیز می تواند باعث شکرک زدن عسل شود. معمولا در محیط های مرطوب، احتمال رس شدن عسل بیشتر است. به همین خاطر عسل هایی که در شمال کشور و مناطق مرطوب نگهداری می شوند، بیشتر از سایر عسل ها شکرک می زنند. گاهی اوقات هم ناخالصی های موجود در عسل طبیعی باعث شکرک زدن عسل خواهند شد. بنابراین، شکرک زدن عسل به معنی تقلبی بودن آن نیست. حتی می تواند مهر تاییدی اصل و ارگانیک بودن عسل باشد.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، در این مقاله شما را با نحوه تشخیص این عسل ها آشنا کردیم. اکثر روش های ذکر شده که به عنوان تست برای تشخیص عسل استفاده می شوند، چندان قابل اعتماد نیستند. بهترین راه برای خرید عسل طبیعی، مراجعه به یک فروشگاه اینترنتی معتبر است که بتواند محصولات خود را با بهترین کیفیت به شما عرضه کند. در این صورت دیگر خیالتان راحت است که از یک فروشنده معتبر، عسل طبیعی را خریداری کرده اید و از باکیفیت و ارگانیک بودن عسل مطمئن می شوید. از طریق سایت اصل خونه، می توانید بهترین عسل های طبیعی تولید شده توسط زنبورداران معتبر را سفارش دهید.

عسل طبیعی اصل خونه رو امتحان کن و خودت قضاوت کن

سوالات متداول:

به طور صد در صد نه زیرا رطوبت تنها ملاک برای تشخیص عسل طبیعی نیست
بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی فقط و فقط آزمایشگاه است
درصد ساکارز زیر 5 توی ایران بهترین راه تشخیص عسل طبیعی است
به این مطلب امتیاز دهید.
لطفا نظر خود را ارسال نمایید.