عسل برای روده تحریک پذیر+ مزایا و معایب

عسل برای روده تحریک پذیر / سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) چیست؟ /خواص درمانی عسل برای دستگاه گوارش/تأثیر عسل بر علائم روده تحریک‌پذیر/انواع عسل مفید برای روده ....

درخواست مشاوره:  عسل برای روده تحریک پذیر+ مزایا و معایب

سندرم روده تحریک پذیر یکی از مشکلات شایع سیستم گوارش است که هر ساله افراد زیادی را درگیر خود می کند. این سندرم با علائمی همچون نفخ، درد شکم، احتباس گاز در شکم و ... همراه است. این روزها بسیاری از مردم به دنبال عسل برای روده تحریک پذیر هستند؛ اما نمی دانند آیا عسل می تواند برای درمان روده تحریک پذیر مفید باشد؟ برای بررسی دقیق فواید عسل برای روده تحریک پذیر، این مقاله را بخوانید تا شما را با خواص، احتیاط و عوارض مصرف این عسل آشنا کنیم.
 

عسل برای روده تحریک پذیر+ مزایا و معایب

 

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) چیست؟ 

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یکی از بیماری های شایع گوارشی است که هر ساله افراد زیادی را درگیر خود می کند. این بیماری معمولا با علائمی همچون نفخ، درد شکم، احساس سنگینی در روده ها، یبوست و یا اسهال و علائم این چنینی همراه است. اگرچه هنوز علت بروز سندرم روده تحریک پذیر مشخص نیست، اما در هر صورت کنترل علائم آن در اولویت قرار دارد. چرا که این سندرم درمان دائمی نداشته و درمان آن با کنترل علائم امکان پذیر خواهد بود.


خواص درمانی عسل برای دستگاه گوارش

عسل به عنوان یکی از ترکیبات مغذی در جهان شناخته می شود. ترکیبات به کار رفتن در عسل، آنتی اکسیدان ها، ضد التهاب و ترکیبات مغذی دیگر هستند که هر کدام نقش مهمی را در سلامت سیستم گوارش و بدن به همراه دارند. عسل می تواند به عنوان یک تعدیل کننده عملکرد سیستم گوارش و روده ها شناخته شود. در حالی که عسل از شدت گرفتن اسهال جلوگیری می کند، می تواند برای درمان یبوست نیز مفید باشد. علاوه بر این، عسل می تواند با کشتن باکتری ها، نقش بسیار مهمی را در درمان زخم در سیستم گوارش ایفا کند. برای کاهش رفلاکس و حالت تهوع نیز می توان از عسل و ترکیبات مختلف آن استفاده نمود.

تاثیر عسل روی سندرم روده تحریک پذیر

 تأثیر عسل بر علائم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یکی از بیماری های غیر قابل درمان در سیستم گوارش است. افرادی که با این مشکل مواجه اند، نفخ، شکم درد و ناراحتی زیادی را در سیستم گوارش تجربه می کنند. عسل می تواند روی علائم روده تحریک پذیر تاثیر خوبی داشته باشد، ولی باید توجه داشته باشید که مصرف به اندازه آن مفید است. علاوه بر این بسته به نوع عسل، کیفیت و همچنین شرایط جسمی فرد، ممکن است تاثیر عسل برای روده تحریک پذیر متفاوت باشد. 

• کاهش نفخ 

نفخ در شکم می تواند به دلیل احتباس گاز رخ بدهد. عسل برای روده تحریک پذیر مفید است و می تواند باعث کاهش نفخ گردد. افرادی که نفخ زیادی را در شکم تجربه می کنند، باید به دنبال راهی برای رفع آن باشند. چون معمولا این افراد با یبوست نیز مواجه اند. علاوه بر این، حضور آن ها در اجتماع سخت تر خواهد شد. عسل با روان کردن روده ها می تواند برای درمان یبوست و کاهش نفخ بسیار مفید باشد.

• درمان یبوست 

یبوست عارضه ای جدی در میان افراد مختلف به ویژه دارای سندرم روده تحریک پذیر است. به عقیده بسیاری از متخصصان، استرس و نگرانی عامل جدی برای ابتلا به یبوست است. برای درمان یبوست می توان از عسل استفاده کرد. عسل به عنوان یک ترکیب ملین، می تواند یبوست افراد دارای سندرم روده تحریک پذیر را درمان کند و باعث بهبود مشکلات این افراد شود.

 • کاهش التهاب روده ها 

روده ها در سندرم روده تحریک پذیر دچار التهاب و ورم می شوند. این موضوع می تواند باعث آزار و اذیت شده و نگرانی جدی را برای سلامت بدن به همراه داشته باشد. التهاب روده ها با علائمی همچون درد شکم، ورم در ناحیه شکم و ... همراه است. می توان با مصرف عسل که خاصیت ضد التهابی دارد، التهاب در روده ها را به حداقل رساند.

• کاهش درد شکمی 

یکی از عوارض روده تحریک پذیر شکم درد است. عسل برای روده تحریک پذیر مفید بوده و می تواند برای درمان درد شکمی مورد استفاده قرار گیرد. عسل با کنترل یبوست و کاهش التهاب در روده ها، نقش بسیار مهمی را در درمان درد شکمی ایفا می کند. 

نحوه مصرف عسل برای بهبود IBS

عسل برای روده تحریک پذیر مفید است و می تواند روی علائم متفاوت از آی بی اس تاثیرگذار باشد. از این رو نیازی به حساسیت به خرج دادن برای مصرف آن نیست. نحوه مصرف عسل برای بهبود IBS بدین گونه است که ابتدا باید هدف خودتان را برای مصرف عسل در نظر بگیرید. سپس با توجه به آن، اقدام به مصرف عسل در زمان مناسب کنید. به طور کلی، بهترین زمان مصرف عسل برای روده تحریک پذیر، مصرف به صورت ناشتا است. 

می توانید هر روز عسل برای روده تحریک پذیر را به صورت ناشتا با مقداری آب جوش میل کنید. یا اینکه یک قاشق چای خوری عسل را داخل دهان ریخته و مزه مزه کنید تا اثر خود را روی سیستم گوارش شما بگذارد. ترکیب کردن عسل با گلاب نیز می تواند به تعدیل سیستم گوارش و درمان یبوست کمک بسیار زیادی کند. علاوه بر این ترکیبات، می توانید مقداری عسل را با گل سرخ خشک شده ترکیب کرده و سپس هر روز صبح میل نمایید. ترکیب کردن عسل با گیاهان دیگر از جمله دارچین، گل سرخ، آویشن و ... نیز مفید است. فقط کافیست که با توجه به ذائقه خود بهترین ترکیب را انتخاب کنید. 

فراموش نکنید که عسل را می توانید در هر زمانی از روز میل کنید. اما چون مشکلات گوارشی در اثر سندرم روده تحریک پذیر بعد از میل کردن غذا رخ می دهند، پیشنهاد ما این است که عسل برای روده تحریک پذیر را قبل از وعده های غذایی میل نمایید. در این صورت بعد از خوردن غذا، کمتر دچار مشکل خواهید شد. 

عسل مفید برای روده تحریک‌پذیر
 

انواع عسل مفید برای روده تحریک‌پذیر

هر نوع عسل طبیعی می تواند برای روده تحریک پذیر متفاوت باشد. اینکه به دنبال یک عسل برای روده تحریک پذیر باشید، بسیار خوب است؛ اما باید بدانید که تفاوت چندانی در میان نوع عسل و شهد تغذیه شده توسط زنبور عسل وجود ندارد. تنها باید به طبیعی بودن عسل توجه ویژه شود. سه نوع عسل زیر برای درمان مشکلات گوارشی مفیدند.

  •  عسل آویشن
  • عسل زول
  • عسل کتیرا 

به غیر از عسل های ذکر شده، عسل های دیگری نیز هستند که می توانند برای درمان روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار گیرند. بهتر است که با توجه به تاثیر متفاوت هر یک از این عسل ها، خودتان امتحان کنید و بهترین عسل را انتخاب نمایید. بسیاری از عسل های طبیعی موجود در بازار به صورت چند گیاه هستند، اما روی سندرم روده تحریک پذیر اثر مثبت دارند. پس مصرف عسل برای روده تحریک پذیر را به صورت منظم انجام دهید و از عسل های طبیعی، حرارت ندیده و خام استفاده نمایید. 

احتیاط‌ها و عوارض جانبی احتمالی

افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند، ممکن است به مصرف برخی از خوراکی ها واکنش منفی نشان دهند. عسل نیز جزء این خوراکی ها است که برای برخی از افراد مفید و برای برخی دیگر مضر است. همچنین باید توجه داشت که افراد دارای دیابت و قند خون بالا باید با احتیاط بیشتری از خوراکی های شیرین مانند عسل استفاده کنند. چرا که عسل می تواند باعث افزایش قند خون شود. 
افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر در طول بارداری رنج می برند، باید با احتیاط بیشتری از عسل استفاده کنند. چرا که مصرف مقدار زیادی عسل می تواند ریسک ابتلا به دیابت در دوران بارداری را افزایش دهد. در صورت داشتن بیماری زمینه ای خاص، حتما با پزشک متخصص برای مصرف عسل مشورت کنید. 

عسل با سایر درمان‌های طبیعی برای IBS
 

 ترکیب عسل با سایر درمان‌های طبیعی برای IBS

عسل برای روده تحریک پذیر مفید است، به شرطی که افراد در کنار عسل از سایر روش های درمان طبیعی نیز کمک بگیرند. در این صورت اثربخشی عسل و روش های دیگر بهبود پیدا خواهد کرد. به طور کلی، سندرم روده تحریک پذیر یا IBS یک بیماری است که نیاز به رعایت رژیم غذایی دارد. گفته شده که مصرف بالای ویتامین ها باعث کاهش عوارض جانبی سندرم روده تحریک پذیر و کنترل علائم آن می گردد. سایر روش های درمانی آی بی اس شامل موارد زیر هستند:

  • استرس و اضطراب را کاهش دهید تا علائم سندرم روده تحریک پذیر کاهش پیدا کنند.
  • به صورت روزانه از مکمل ویتامین ب استفاده کنید.
  • مصرف آلوئه ورا برای کنترل علائم این سندرم مفید است. 
  • مصرف ماست های پروبیوتیک برای افزایش باکتری های خوب روده مفید است.
  • دوری از کافئین، الکل و سیگار را جدی بگیرید.
  • از میل کردن نوشیدنی ها و غذاهای مختلفی مانند شیر و قهوه که باعث بدتر شدن علائم این سندرم می شوند، دوری کنید.
  • تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید و هر بار مقدار کمی غذا بخورید. 

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اثربخشی عسل برای روده تحریک پذیر صحبت کردیم. عسل به عنوان یکی از ترکیبات گیاهی که نقش بسیار مهمی را در درمان مشکلات گوارشی ایفا می کند، می تواند در رژیم غذایی شما مورد استفاده قرار گیرد. زمانی عسل برای سیستم گوارش و سندرم روده تحریک پذیر مفید است که به صورت طبیعی خریداری شود. برای خرید عسل طبیعی می توانید به سایت اصل خونه مراجعه کنید و این عسل ها را با بهترین کیفیت تهیه نمایید.

عسل طبیعی اصل خونه رو امتحان کن و خودت قضاوت کن

3 % تخفیف

عسل آویشن

عسل آویشن یکی از مرغوب ترین عسل های کوهی بشمار می رود که در طب سنتی به خواص و فواید آن به شدت توصیه شده است زیرا این عسل دارای ساکارز پایین و رطوبت بسیار کم است. عسل آویشن از شهد گل کوهی آویشن در مناطق ییلاقی بدست می آید.

780,000 تومان
800,000 تومان

سوالات متداول:

عسل می‌تواند در بهبود برخی علائم IBS مؤثر باشد. خواص ضد التهابی و پربیوتیکی عسل می‌تواند به کاهش التهاب روده و بهبود فلور روده کمک کند. همچنین، عسل می‌تواند به تنظیم حرکات روده و کاهش نفخ کمک کند.
عسل مانوکا و عسل آویشن برای افراد مبتلا به IBS مفیدتر هستند. عسل مانوکا دارای خواص ضد باکتریایی قوی است و می‌تواند به بهبود التهاب روده کمک کند. عسل آویشن نیز خواص ضد اسپاسم دارد که می‌تواند دردهای شکمی را کاهش دهد.
به این مطلب امتیاز دهید.
لطفا نظر خود را ارسال نمایید.