بهترین درمان کم خونی؛ برای کم خونی چی خوبه؟

بهترین راه درمان خانگی کم خونی استفاده مناسب از مواد غذایی آهن دار است. عسل طبیعی یونجه نقش مهمی را در درمان کم خونی شدید ایفا میکند.

درخواست مشاوره: بهترین درمان کم خونی؛ برای کم خونی چی خوبه؟

کم خونی چیست؟

کم خونی به دلایل مختلفی مانند کمبود آهن، نقص ویتامین‌ ها، بیماری‌ های مزمن، عوامل وراثتی و غیره رخ می‌دهد. علائم کم خونی می‌تواند بسته به شدت و علت آن متفاوت باشد اما شناخت این علائم می‌تواند به تشخیص و درمان سریع‌تر افراد کمک کند. یکی از علائم رایج کم خونی، خستگی و ضعف بیش از حد است. افراد مبتلا به کم خونی ممکن است انرژی کافی برای انجام وظایف روزمره خود را نداشته باشند و حتی با فعالیت‌ های ساده نیز خسته شوند. در ادامه به برخی از این علائم اشاره خواهیم کرد.
برخی از علائم رایج کم خونی عبارتند از: 
•    خستگی و ضعف عمومی         
•    سر درد و سرگیجه     
•    رنگ پریدگی پوست    
•    تپش قلب    
•    تنگی نفس
•    شکنندگی ناخن ها    
•    اختلال در خواب

 

کم خونی

 

درمان کم خونی در طب سنتی  

درمان کم خونی در طب سنتی با روش‌ ها و ترکیبات خاصی صورت می گیرد. این روش ‌ها بر اساس تجربیات سنتی و استفاده از ترکیبات گیاهی و طبع داروها برای تقویت خون و افزایش سطح هموگلوبین انجام می شود. به طور مثال درمان کم خونی با عسل یونجه یکی از روش های درمان کم خونی در طب سنتی است.  در ادامه به برخی از روش های متداول درمان کم خونی در طب سنتی  اشاره خواهیم کرد.

مصرف مواد غذایی غنی از آهن

مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند اسفناج، جگر و گوشت قرمز، صدف، حبوبات، تخم مرغ، شکلات تلخ می‌تواند به تامین آهن مورد نیاز جهت تولید سلول‌ های قرمز خون کمک کند.

استفاده از میوه ها و گیاهان

یکی از راه های درمان کم خونی استفاده از برخی گیاهان دارویی طب سنتی مانند زرشک، زعفران، یونجه، شبدر،گزنه، عناب، زنجبیل، مرزنجوش، تخم کتان، انار و... است.

 استفاده از مکمل‌ های گیاهی

در طب سنتی، برخی مکمل های گیاهی برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار میگیرند. این مکمل ها معمولاً شامل عصاره ها، پودر ها، کپسول ها بوده و حاوی عناصر غذایی مفید برای افزایش سطح آهن و هموگلوبین در خون هستند. از جمله این مکمل های گیاهی می توان به عصاره شیرین بیان، عصاره گل گاوزبان، پودر ریشه زنجبیل اشاره کرد. 

 

درما کم خونی در طبی سنتی

 

درمان کم خونی در مردان

کم خونی در مردان به دلایل مختلفی بستگی دارد، اما کم خونی ناشی از فقر آهن رایج ترین نوع آن است که ابتدا برای درمان کم خونی در آقایان باید اقدامات اولیه برای شناخت نوع کم خونی انجام شود و سپس به دنبال راه و شیوه درمان بگردیم. کم خونی میتواند ناشی از خونریزی داخلی و گوارشی باشد یا ناشی از بیماری های خود ایمنی، عفونت ها و یا عوارض برخی دارو ها؛ پس ریشه یابی درست بیماری می تواند کمک بزرگی به نوع درمان داشته باشد. اما ساده ترین نوع پیشگیری و درمان بیماری کم خونی در مردان، پیروی از یک رژیم غذایی سالم که سرشار از آهن باشد به صورت روزانه توصیه می شود. مواد مغذی برای درمان کم خونی در مردان عبارتنند از :

چهارمغز یا پسته؛درمان کم خونی مینور

مغز فندق، بادام، بادام هندی و مهم تر از همه پسته در درمان کم خونی شدید و درمان کم خونی مینور به شدت تاثیر گذار است.

حبوبات

حبوبات یک منبع غنی از آهن بوده و آهن برای تولید هموگلوبین خون بسیار مهم است در هر یک فنجان از عدس 6.6 میلی گرم آهن وجود دارد یا یک فنجان لوبیا چیتی پخته شده حاوی 6.8 میلی گرم آهن است. همچنین حبوبات حاوی پروتئین و ویتامین B12 است که برای تولید گلبول قرمز ضروری است.

سبزیجات

سبزیجات که برگ های سبز تیره دارند مانند اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر حاوی مقادیر زیادی از آهن هستند. مثلا یک لیوان اسفناج پخته شده حدود 3.6 میلی گرم آهن دارد. همچنین لوبیا سبز حاوی 2.7 میلی گرم آهن است.

عسل طبیعی

عسل طبیعی حاوی آهن است به طوری که مصرف روزانه عسل با ترکیب پسته تا مقدار زیادی کم خونی ناشی از فقر آهن را جبران می کند. در میان تمام عسل های طبیعی، استفاده از عسل یونجه طبیعی تاثیر بیشتری دارد زیرا عسل یونجه حاوی فولات است. فولات یک ویتامین B است که برای تولید گلبول قرمز خون بسیار ضروری است.

 

درمان کم خونی در مردان

 

درمان کم خونی شدید در زنان

دلایل کم خونی در مردان و زنان به جز چند مورد تفاوت چندانی ندارند. یکی از دلایل شایع کم خونی در زنان به دلیل از دست دادن خون در دوران قاعدگی است به همین دلیل زنان نسبت به مردان در معرض کم خونی بیشتری هستند. علاوه بر آن دوران بارداری خانم ها هم یکی دیگر از علل تفاوت کم خونی در مردان و زنان است. کم خونی در دوران بارداری باید توسط پزشک کنترل شود و درمان های خانگی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اما خانمها باید همیشه مراقب سطح آهن در بدن خود باشند و یک رژیم غذایی سرشار از آهن را همیشه حفظ کنند این رژیم غذایی شامل موارد زیر می شود:

مکمل های آهن

استفاده از مکمل های آهن به مدت 3 الی 6 ماه می تواند به شدت کم خونی در زنان را برطرف کند.

پسته و عسل

ترکیب پسته و عسل و مصرف روزانه آن به صورت منظم تاثیر چشمگیری در برطرف کردن کم خونی شدید در زنان دارد. پسته و عسل حاوی مقادیری از آهن هستند که به خون سازی کمک ویژه ایی میکنند

سبزیجات

سبزیجاتی که برگ های سبز تیره دارند مانند اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر حاوی مقادیر زیادی از آهن هستند. مثلا یک لیوان اسفناج پخته شده حدود 3.6 میلی گرم آهن دارد همچنین لوبیا سبز حاوی 2.7 میلی گرم آهن است.

حبوبات

حبوبات یک منبع غنی از آهن بوده و آهن برای تولید هموگلوبین خون بسیار مهم است در هر یک فنجان از عدس 6.6 میلی گرم آهن وجود دارد یا یک فنجان لوبیا چیتی پخته شده حاوی 6.8 میلی گرم آهن است. همچنین حبوبات حاوی پروتئین و ویتامین B12 است که برای تولید گلبول قرمز ضروری است.

 

درمان کم خونی شدید در زنان

 

برای درمان کم خونی چی بخوریم؟

درمان کم خونی با عسل یونجه یکی از روش های درمان کم خونی در طب سنتی است. عسل یونجه توسط زنبور های عسل و با برداشت شهد گل یونجه تولید می شود. از لحاظ ترکیبات شیمیایی، عسل یونجه حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. مهمترین ترکیبات عسل یونجه آهن، منگنز، مس، روی، ویتامین C و ویتامین گروه B است. همچنین خواص عسل یونجه شامل کاهش فشار خون، کنترل قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با سرطان و کمک به جذب آهن است. گذشته از درمان کم خونی با عسل یونجه، این عسل در درمان کاهش لوسمی، درمان سرماخوردگی و آلرژی نیز موثر است. مصرف منظم عسل یونجه می تواند سلامتی بدن را تقویت کند. 

ترکیبات و برخی از خواص عسل یونجه عبارتند از:

•    محتوای آهن

عسل یونجه حاوی مقدار قابل توجهی آهن است. آهن یکی از عناصر مهم در تولید سلول های قرمز خون است. مصرف مقدار مناسب آهن می تواند به تقویت و افزایش تولید سلول های قرمز خون کمک کند.

•    محتوای ویتامینها

عسل یونجه شامل ویتامین های مختلفی مانند ویتامین C، ویتامین B12 و فولات است. این ویتامین ها نیز برای تولید و ساخت سلول های قرمز خون ضروری هستند.

•    خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی

عسل یونجه دارای خواص ضد التهابی و آنتیاکسیدانی است که می تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب های ناشی از کم خونی کمک کند.

•    تقویت و آرامش گوارش

مصرف عسل یونجه میتواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و جذب مواد مغذی کمک کند. این موضوع می تواند در جذب آهن و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای تولید سلول های قرمز خون موثر باشد.

 

برای درمان کم خونی چی بخوریم؟

 

درمان کم خونی مینور

تاثیر عسل یونجه در  کم خونی مینور 

کم خونی مینور به معنای داشتن سطح هموگلوبین کمتر از حد طبیعی است. در این حالت، عموماً تغییراتی در عملکرد روزمره و سلامت عمومی احساس نمی‌شود و ممکن است حتی برخی از آزمایشات خون، مانند آزمایش CBC، نرمال باشند. درمان کم خونی مینور معمولاً به منظور افزایش سطح هموگلوبین و تقویت خون انجام می‌شود. عسل یونجه حاوی آهن، ویتامین ب۱۲ و اسید فولیک است که در ساخت گلبول های قرمز خون موثر هستند. مصرف منظم عسل یونجه میتواند باعث افزایش سطح هموگلوبین و رفع کم خونی مینور شود.

 

درمان کم خونی شدید

تاثیر عسل یونجه در  کم خونی شدید 

کم خونی شدید یک اختلال شایع خونی است که در آن سطح هموگلوبین خون به شدت پایین میآید. بیماران مبتلا به کم خونی شدید معمولاً با علائم مانند خستگی و ضعف شدید، ضعف عضلانی، سردرد و سرگیجه، کاهش اشتها و ... مواجه می شوند. عسل یونجه به تنهایی برای درمان کم خونی شدید کافی نیست و به مصرف دارو و مکمل های غذایی دیگر نیاز است. اما مصرف عسل یونجه میتواند به عنوان یک درمان طبیعی و کمکی در درمان کم خونی شدید عمل کند.

 

درمان کم خونی شدید

 

صبحانه برای درمان کم خونی

خوردن صبحانه کامل برای سلامتی بدن بسیار مفید است. اگر دچار کم خونی هستید باید این وعده غذایی را مهم تر بدانید. صبحانه برای درمان کم خونی یعنی یک وعده غذایی کامل که خوراکی های آهن دار بخش مهمی از آن باشد از جمله این خوراکی ها میتوان به گردو و پسته اشاره کرد و مصرف نان های پروتئینی کنجد دار و خوردن مویز نقش مهمی در تامین آهن مورد نیاز بدن دارد. عسل طبیعی را موقع صبحانه هیچ وقت فراموش نکنید خوردن روزانه 30 گرم عسل طبیعی نقش مهمی در سلامت بدن و تامین آهن مورد نیاز دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از مشاوره رایگان عسل درمانی میتوانید با کارشناسان ما در عسل خونه در ارتباط باشید.

 

عسل طبیعی اصل خونه رو امتحان کن و خودت قضاوت کن

2 % تخفیف

عسل یونجه

عسل یونجه یک منبع خوب انرژی است و می‌تواند انرژی روزانه بدن را تأمین کند. همچنین، عسل یونجه حاوی مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها B1، B2، B3، B6، C، E و مواد معدنی؛ کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و سدیم است که برای سلامت بدن ضروری هستند. عسل یونجه به طورعموم دارای رنگ طلایی تا قهوه‌ای تیره است. طعم آن معمولاً شیرین و گاهی اوقات دارای طعم خاصی از گل‌های یونجه است.

695,000 تومان
712,000 تومان

سوالات متداول:

کم خونی در بارداری یک مقطع خطرناک و مهم بشمار می رود و بهتر است میزان مصرف را حتما با پزشک خود مشورت کنید
به این مطلب امتیاز دهید.
لطفا نظر خود را ارسال نمایید.