گرده گل چیست؛ 10 معجزه درمانی از گرده گل

خواص درمانی گرده گل عبارتند از: افزایش سطح ایمنی بدن، تقویت دستگاه گوارش، بهبود عملکرد جنسی، افزایش سطح انرژی بدن، کمک به درمان دیابت

درخواست مشاوره: گرده گل چیست؛ 10 معجزه درمانی از گرده گل

گرده گل زنبور عسل چیست؟

گرده گل، دانه های ریز زرد یا نارنجی و یا قهوه ایی و مشکی رنگی هستند  که توسط زنبورهای عسل و حشرات دیگر، از پرچم گل‌ها جمع‌آوری می‌شوند. گرده گل منبع مهم و بسیار مغذی برای زنبورها بشمار می رود. زنبور عسل وقتی سراغ گل می‌رود، گرده آن را با کمک قسمت‌هایی از بدن خود، مانند پاهای خلفی جمع‌آوری می‌کند. بعد از جمع‌آوری گرده‌ها، زنبورها آنها را با کمک مواد مختلف درون کندو به محلی تاریک و مرطوب، منتقل نموده و ذخیره می کنند.

جمع آوری گرده گل یکی از مراحل اصلی تولید عسل است. این ماده، تغذیه‌ی زنبور عسل را تأمین می‌کند و در رشد و توسعه آنها نقش دارد. همچنین، گرده گل به عنوان یکی از منابع مهم تغذیه‌ای برای انسان‌ها هم شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، به خصوص به عنوان یک مکمل غذایی برای سالمندان که می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای مکمل های شیمیایی باشد.

 

 

گرده گل چیست

 

نحوه جمع آوری گرده گل

زنبور های عسل برای تامین تغذیه خود و لارو ها ( نوزادان زنبور) شروع به جمع آوری گرده گل ها می کنند. ابتدا سراغ گل هایی می روند که شهد شیرین تری دارند یا گل هایی که بیشتر دوست دارند. سپس آن ها را جمع آوری کرده وداخل سبدی از موم، که توسط خودشان ساخته شده، می اندازند و به کندو می آورند. برای هر یک قاشق چایخوری از گرده گل، زنبور عسل به مدت یک ماه و روزانه 8 ساعت کار کرده است، زیرا بقای کندو به مواد مغذی گرده گل، گره خورده است. زنبور عسل گرده ها را بعد از جمع آوری به سلول های مخصوص داخل کندو انتقال می دهد این سلول ها نوعی انبار بحساب می آیند. زنبورداران با توجه به تجربه شان زمانی که انبار های تغذیه کندو، پر از گرده گل می شود ما بقی ورودی گرده ها را با استفاده از ابزار های مخصوص که به آن تله گرده گیری می گویند برداشت می کنند.

 

خواص گرده گل

مواد مغذی در گرده گل

مواد مغذی در گرده گل به توجه به منطقه جغرافیایی و نوع نژاد زنبور متغییر است اما این اختلاف در میزان مواد مغذی موجود درآن است و در اصل خواص تغییر چندانی ندارد. مواد مغذی در گرده گل عبارتند از :

پروتئین

پروتئین اصلی ترین ماده تشکیل دهنده گرده گل است، این ماده برای تغذیه تمام موجودات روی کره زمین واجب است. در هر قاشق غذا خوری از گرده گل حدودا 2.5 گرم پروتئین وجود دارد.

کربوهیدرات

کربوهیدارت منبع انرژی برای بدن انسان بحساب می آید. مصرف کربوهیدرات، مخصوصا در ورزشکاران برای افزایش سطح انرژی و پرورش عضلات بسیار مهم است. هر یک قاشق غذا خوری از گرده گل حدودا 7 گرم کربوهیدارت دارد.

چربی

چربی به عنوان منبع انرژی، عایق و کمک کننده به جذب ویتامین ها در بدن انسان نقش مهمی دارد. چربی ها به بدن کمک می کنند تا در طول روز انرژی لازم را برای فعالیت داشته باشد. در یک قاشق از گرده گل حدودا 1 گرم چربی وجود دارد.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند و باعث بیماری شوند. آنتی اکسیدان های موجود در گرده گل عبارتند از:

فلاونوئیدها

 گروهی از ترکیبات گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. فلاونوئیدهای موجود در گرده گل شامل کورستین، کاتچین، رزوراترول و کیرستین هستند.

کاروتنوئیدها

گروهی دیگر از ترکیبات گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. کاروتنوئیدهای موجود در گرده گل شامل بتاکاروتن، لوتئین و زاگزانتین هستند.

اسیدهای فنولیک

اسیدهای فنولیک گروهی از ترکیبات گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. اسیدهای فنولیک موجود در گرده گل شامل اسید گالیک، اسید کافئیک و اسید هگزانوئیک هستند.

مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در گرده گل می توانند به بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها کمک کنند. میزان آنتی اکسیدان در گرده گل متغییر است به عنوان مثال آنتی اکسیدان گرده گلی که از یونجه بدست می آید حاوی مقادیر بیشتری از سایر گل ها است.

مواد معدنی

مواد معدنی موجود در گرده گل شامل، آهن، منیزیم و روی است. آهن برای افزایش سطح هموگلوبین خون، روی برای افزایش سطح ایمنی بدن و ترمیم زخم ها و منیزیم برای واکنش 300 آنزیم در بدن ضروری است، این واکنش ها شامل عملکرد عضله ها، کنترل قند خون، تنظیم فشار خون و ... می شود.

ویتامین ها

ویتامین های موجود در گرده گل شامل خانواده ویتامین B و C و E می شود.

مطالعات مفصل بر روی گرده گل و مواد تشکیل دهنده آن انجام شده است که تمام این تحقیقات نشان دهنده خواص بی نظیر گرده گل برای بدن انسان است. برای مطالعه منبع به زبان انگلیسی کلیک کنید

 

 

خواص گرده گل

 

خواص گرده گل

همانطور که تا اینجای مقاله گفته شد، مواد مغذی در گرده گل دایره بسیار وسیعی دارد و افزودن آن به برنامه غذایی روزانه در مدت کوتاهی تاثیرات چشمگیری بر سلامتی و بهبود روند جسمانی انسان می گذارد همچنین جایگزین بسیار مناسبی برای انواع مکمل ها و قرص های تقویتی به حساب می آید. برخی از خواص گرده گل عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی بدن

گرده گل حاوی تمام اسید آمینه های ضروری برای بدن انسان است، این اسید آمینه ها برای ساخت سلول های ایمنی ضروری است. بتاگلوکان، نوعی فیبر موجود در گرده گل است که به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک می کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گرده گل، مانند فلاونوئیدها و فنل‌ها، از آسیب‌های اکسیداتیو و التهابات جلوگیری می‌کنند.

تقویت سیستم قلبی و عروقی

مواد معدنی موجود در گرده گل به تقویت سیستم قلبی و عروقی بدن کمک می کند. روی، به تولید کلسترول HDL (کلسترول خوب) و همچنین به کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) کمک می کند. همچنین منیزیم موجود در گرده گل، به تنظیم فشار خون و  کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ناشی از آترواسکلروز( رسوبات چربی که باعث تنگی عروق میشود) کمک می کند.

درمان دیابت

گرده گل باعث درمان کامل بیماری دیابت نمی شود اما به پایین آمدن سطح قند خون کمک ویژه ایی می کند. ماده معدنی روی، برای عملکرد صحیح سلول های پانکراس ضروری است و این سلول ها انسولین تولید میکنند و همچنین آنتی اکسیدان موجود در گرده گل باعث جلوگیری از آسیب رسانی به سلول های پانکراس می شود.

ترک اعتیاد

ترک اعتیاد به مواد مخدر پروسه ایی بسیار پیچیده و زمان بر است زیرا بدن نیاز به بازپروی سلول های آسیب خورده ناشی از اعتیاد دارد و در دوران پاکسازی ممکن است دچار تنش های همچون اضطراب، افسردگی، بی خوابی و خستگی شود. مصرف گرده گل به دلیل وجود مواد معدنی مغذی مانند روی و آهن و پروتئین تا حد قابل توجهی در بازپروی جسمی و روحی در این دوران نقش دارد. پروتئین به ترمیم سلول های آسیب دیده و روی به تقویت سیستم عصبی بدن در این دوران کمک ویژه ایی می کند. برای جوابدهی بهتر، گرده گل را می توان به صورت ترکیبی با عسل طبیعی مصرف کرد.

درمان حساسیت

پروتئینازها آنزیم‌هایی هستند که پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند. پروتئین‌ها می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک شدید شوند. مطالعات نشان داده‌اند که این آنزیم ها می‌توانند با تجزیه پروتئین‌های آلرژی‌زا، آنها را غیرفعال کنند. به این ترتیب، از واکنش‌های آلرژیک جلوگیری می‌شود.

تقویت دستگاه تنفسی

گرده گل حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان است. فلاوونوئید ها و کاتونوئید ها و ویتامین C موجود در گرده گل باعث کاهش التهاب در دستگاه تنفسی می شود. این آنتی اکسیدان ها به حفاظت از سلول های ریه در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

نرم کننده پوست

اسید آمینه و ویتامین E موجود در گرده گل به درمان حساسیت های پوستی مانند اگزما و خشکی های ناشی از شرایط آب و هوایی کمک کرده و در بازسازی سلول های پوستی نقش مهمی دارد.

افزایش انرژی

کربوهیدارت، ویتامین ها و سایر مواد مغذی در گرده گل به افزایش سطح انرژی بدن کمک می کند. کربوهیدارت به سرعت توسط بدن جذب شده و سطح انرژی را افزایش می دهد. ویتامین ها و مواد معدنی می توانند به متابولیسم و افزایش سطح انرژی کمک کنند.

درمان بیماری های گوارشی

آنزیم ها موجود در گرده گل مانند پروتئاز، آمیلاز، لیپاز و سلولاز  نقش بسیار زیادی در هضم غذا ها و تجزیه مواد مغذی دارند. این آنزیم ها به کاهش التهابات در دستگاه گوارش و همچنین محافظت از سلول های روده در برابر آسیب ها کمک می کنند. 

تقویت قوای جنسی در آقایان و خانمها

ویتامین های B، منیزیم و سلنیوم موجود در گرده گل می تواند باعث تقویت قوای جنسی در آقایان و خانمها شود. مواد مغذی در بهبود میل جنسی و تولید اسپرم تاثیر گذار است. گرده گل حاوی مقداری تستسترون و استروژن است که به بهبود سلامت جنسی کمک می کند.

 

تقویت قوای جنسی آقایان

 

گرد گل برای چاقی صورت

گرده گل یک ماده مغذی و سرشار از مواد معدنی است. کربوهیدارت ها و چربی های موجود در گرده گل برای چاقی صورت می تواند تاثیر گذار باشد به طوری که مصرف روزانه 2 الی 3 گرم از آن در ترکیب با شیر و عسل طبیعی ممکن است در چاقی صورت نقش داشته باشد. در نظر داشته باشید مصرف این ترکیب زمانی مجاز است که به زنبور عسل و محصولات تولید شده توسط آن حساسیت نداشته باشید در صورت نیاز به مشاوره رایگان، می توانید از بخش عسل درمانی کمک بگیرید

 

طریقه مصرف گرده گل برای لاغری

همانطور که گفته شد گرده گل یک ماده مغذی و کم کالری به حساب می آید. این مواد مغذی به کاهش سطح اشتها کمک کرده و در عین حال نیاز بدن به انرژی را تامین میکند. یک قاشق غذا خوری از گرده گل را با مقداری آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید سپس اجازه دهید تا دمای آن به زیر 35 درجه برسد ( انگشت خود را در آب فرو ببرید، حالتی که احساس سوزش نکنید) و سپس یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی را، ترجیحا عسل آویشن اضافه کنید و سپس میل بفرمایید. مصرف این دمنوش را به مدت 3 ماه همراه با ورزش منظم ادامه دهید.

 

خرید گرده گل اصل

خرید گرده گل اصل یکی از دغدغه های اصلی مصرف کنندگان است، زیرا تمام خواص این ماده مغذی زمانی دریافت می شود که حتما اصل و طبیعی باشد. بعضا شاهد گرده های تقلبی در بازار که از مخلوط مواد دیگر بدست می آید، هستیم اما گرده گل اصل را میتوان از روی این علامت ها شناخت، این علائم عبارتنند از:

رنگ گرده

رنگ گرده گل باید زرد و نارنجی یا قهوه ایی و در بعضی موراد مشکی باشد.

بوی گرده گل

گرده گل طبیعی بویی شبیه به عسل طبیعی دارد و در نمونه تقلبی بوی مواد شیمیایی می دهد.

اندازه گرده گل

اندازه گرده گل طبیعی معمولا کوچک و تقریبا هم سایز  یک کنجد یا ریز تر است و گرده های گل تقلبی اندازه ایی بزرگ تر دارند.

نحوه مصرف گرده گل

گرده گل را می توانید با آب یا ماست و یا به صورت پودر استفاده کنید اما بهترین روش برای مصرف گرده گل ترکیب آن با عسل طبیعی است زیرا ترکیب عسل و گرده گل یک ماده مغذی و سرشار از مواد آلی و معدنی را درست میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از مشاوره رایگان عسل درمانی در عسل خونه استفاده نمایید.

 

عسل طبیعی اصل خونه رو امتحان کن و خودت قضاوت کن

ارسال رایگان

گرده گل

گرده گل دانه های ریزی است که از پرچم گل ها و توسط زنبورها جمع آوری می شود. گرده گل حاوی مقادیر زیادی از پروتئین، کربوهیدرات، چربی و آنتی اکسیدان است. گرده گل به افزایش سطح انرژی در بدن بسیار کمک کرده و یک مکمل عالی برای ورزشکاران و کسانی که دچار افت انرژی هستند بشمار می رود. مصرف گرده گل در ترکیب با عسل و یا شیر می تواند میزان متابولیسم بدن را افزایش دهد.

230,000 تومان

سوالات متداول:

گرده گل یک ماده مغذی و سرشار از مواد معدنی است و به عنوان یک مکمل استفاده می شود.
خیر گرده گل یک ماده ارزشمند غذایی در طب سنتی به شمار می رود اما کسانی که به زنبور و محصولات تولید شده توسط زنبور عسل حساسیت دارند نباید از آن مصرف کنند.
اگر قبلا زنبور شما را نیش زده باشد و بدن شما واکنش آلرژیک نسان دهد نشانه حساسیت است اما اگر تا حالا تجربه نیش خوردن نداشتید اول مقدار خیلی کمی از تولیدات زنبور را استفاده کنید و بعد از نیم ساعت اگر تغییر خاصی در بدن خود و علائمی همچون کهیر و خارش و سوزش حس نکردید یعنی حساسیت ندارید.
به این مطلب امتیاز دهید.
لطفا نظر خود را ارسال نمایید.