عسل زرشک یا قاتل فشار خون

عسل زرشک کوهی به دلیل وجود ماده ایی به نام آنتوسیانین تاثیر چشمگیری در کاهش فشار خون و کنترل آن دارد. مصرف عسل زرشک فشار خون سیستولیک را کاهش میدهد. و همچنین ..

درخواست مشاوره: عسل زرشک یا قاتل فشار خون

عسل زرشک

زرشک یکی از گیاهانی است که به‌عنوان دارو در طب سنتی از جمله طب چینی، هندی و طب ایرانی-اسلامی استفاده می‌شود. در طب سنتی معمولاً از میوه گیاه زرشک یا محصولات به‌دست آمده از این گیاه، برای درمان مشکلات گوارشی، تقویت سیستم ایمنی، کمک به کنترل دیابت و... استفاده می‌شود. عسل شکوفه زرشک نوعی عسل تک‌گل و تقریباً با رنگ قهوه ایی و با طعمی بسیار مطبوع است. پیدا کردن این نوع عسل در فروشگاه‌ها و مناطق عمومی کار ساده‌ای نیست، زیرا شکوفه زرشک گیاهی خاص بوده و در مناطق خاصی از کشور رشد می‌کند.

 

عسل زرشک

 

بوته زرشک در اواخر فصل بهار در مناطق کوهستانی روستای «خوشواش» از توابع آمل رشد کرده و عسل به‌دست آمده از این منطقه تقریباً 70 درصد از شهد شکوفه‌های زرشک است. از دیگر مناطق عسل شکوفه زرشک طبیعی که می‌توان نام برد، استان خراسان به‌خصوص شهر قائنات است که یکی از تولیدکنندگان مهم زرشک در دنیا محسوب می‌شود.

خواص عسل زرشک

عسل زرشک به دلیل داشتن آنتوسیانین ها و سایر ترکیبات مانند فلاونوئید ها و پتاسیم خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:

کاهش فشار خون

آنتوسیانین ها ترکیبات گیاهی هستند که به رنگ قرمز، آبی و بنفش زرشک مربوط می شوند. این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. علاوه بر آنتوسیانین ها، سایر ترکیبات موجود در زرشک به کاهش فشار خون کمک می کنند. این ترکیبات شامل فلاونوئیدها، ویتامین C و پتاسیم هستند.

در یک مطالعه محققان اثرات عسل زرشک را بر فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا بررسی کردند. نتایج نشان داد که مصرف روزانه 20 گرم عسل زرشک به مدت 8 هفته باعث کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شد. محققان معتقدند که آنتوسیانین ها، ترکیبات گیاهی موجود در زرشک، مسئول اثرات کاهش فشار خون این ماده هستند. آنتوسیانین ها می توانند به کاهش التهاب در رگ های خونی کمک کنند. این امر به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون کمک می کند.

برای مطالعه منبع مقاله به زبان انگلیسی کلیک کنید

 

کاهش فشار خون

 

کمک به درمان کبد چرب

بیماری‌های کبدی به عوامل مختلفی برمی‌گردند، از جمله این عوامل استفاده بیش‌ازحد الکل است که می‌تواند به التهاب کبدی و سیروزکبدی منجر شود.
اضافه وزن و دیابت نوع 2 یکی دیگر از عوامل بیماری‌های کبدی است. مصرف بیش‌ازحد داروهای شیمیایی مانند استامینوفن نیز می‌تواند به آسیب‌های جدی کبدی منجر شود. این عسل به‌عنوان مکمل خوراکی تأثیر بسیار خوبی بر درمان کبد چرب دارد.
عسل زرشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی از جمله فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها است. این مواد می‌توانند در برابر آسیب‌های اکسیداتیو که عملکرد کبد را تضعیف می‌کند، مؤثر باشد. مواد ضد التهابی موجود در عسل زرشک می‌تواند از تخریب سلول‌های کبدی جلوگیری کند. 

 

درمان کبد چرب

 

رفع مشکلات اسهال

اسهال معمولاً به‌علت التهاب در دستگاه گوارش و یا وجود باکتری و میکروب ایجاد می‌شود. عسل شکوفه زرشک به‌عنوان آنتی‌اکسیدان حاوی آسکوربیک اسید (ویتامین C) است که می‌تواند به بهبود سلامتی دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک کند. همچنین ویتامین‌های خانواده B و مواد معدنی مانند پتاسیم برای سلامتی سیستم گوارشی بسیار مفید هستند.
شکوفه زرشک دارای مقدار قابل توجهی فیبر خوراکی است. فیبر می‌تواند به تنظیم عملکرد روده‌ها کمک نموده و از اسهال جلوگیری نماید. 
ترکیبات ضد باکتریایی در عسل شکوفه زرشک از جمله عناصری هستند که به جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری‌ها کمک می‌کنند. 
پروپولیس ماده‌ای تولیدی توسط زنبور عسل است که دارای ویژگی‌های ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی است. این ماده می‌تواند به‌عنوان یک عامل ضد باکتریایی در عسل شکوفه زرشک به درمان  اسهال ناشی از وجود باکتری در معده و روده کمک کند. 
هیدروژن پراکسید ترکیبی شیمیایی با خواص ضد باکتریایی است که در عسل به‌صورت طبیعی یافت می‌شود و به جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری‌ها کمک می‌کند. 

 

درمان اسهال

 

درمان رفلاکس معده

رفلاکس اسیدی معده هنگامی اتفاق می‌افتد که محتوای اسیدی از معده به‌سمت گلو جریان می‌یابد. علائم رفلاکس اسیدی شامل سوزش معده، تغییر در طعم و بوی دهان و ترشحات معده در دهان است. مصرف منظم عسل طبیعی شکوفه زرشک می‌تواند به کاهش جریان روبه‌بالای مواد غذایی هضم نشده در معده و اسید معده، کمک کند. عسل زرشک به‌دلیل دارا بودن مواد معدنی مانند پتاسیم که برای حفظ تعادل الکترولیتی و عملکرد صحیح عضلات گوارشی مهم است؛ می‌تواند در درمان رفلاکس اسیدی معده تأثیرگذار باشد. 

 

درمان رفلاکس معده

 

کاهش تری‌گلیسرید

تری‌گلیسرید با مقاومت به انسولین مرتبط است و عامل اصلی دیابت نوع 2 خواهد بود. مصرف عسل شکوفه زرشک به کاهش سطح تری‌گلیسرید خون کمک می‌کند. تری‌گلیسرید نوعی چربی محلول در خون است که میزان مشخصی از آن برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. مقدار طبیعی تری‌گلیسرید در خون زیر 150 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است. مصرف زیاد کربوهیدرات و قند ممکن است سطح تری‌گلیسرید را افزایش دهد. همچنین مصرف الکل و چاقی بیش‌ازحد در بالا رفتن میزان آن مؤثر است. 
زرشک دارای ترکیبات فیتوشیمیایی خاصی مانند بربرین و بربریتین است. این ترکیبات به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در کاهش چربی‌های خون تأثیرگذار است. همچنین عسل زرشک حاوی اسیدهای چرب مفیدی مانند اسید لینولئیک و اسید لینولنیک است. این اسیدها در کاهش سطح کلسترول خون مؤثر هستند. 

 

درمان چربی خون

 

تنظیم سطح قندخون

قندخون به میزان گلوکز موجود در خون اشاره دارد. گلوکز نوعی قند ساده است که بدن آن را از مواد غذایی مثل کربوهیدرات‌ها استخراج می‌کند. افزایش مقدار گلوکز در خون به مقداری که از محدوده طبیعی خارج شود، نشان‌دهنده مشکلاتی مانند دیابت است. داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف مواد مغذی طبیعی تا حد قابل توجهی میزان ابتلا به قندخون را کاهش می‌دهد. از جمله این مواد، جایگزین کردن عسل طبیعی به‌جای قندهای مصنوعی و مضر است. مصرف عسل شکوفه زرشک طبیعی می‌تواند منجر به کاهش ارتفاع میزان گلوکز در خون پس از صرف وعده غذایی شود. همچنین این عسل می‌تواند به افزایش ترشح انسولین و کاهش میزان گلوکز پس از وعده غذایی کمک کند. 

 

کنترل دیابت

 

درمان کم‌خونی

کم‌خونی ناشی از کمبود هموگولوبین در بدن است. دلایل کم‌خونی می‌تواند متنوع باشد اما کمبود آهن یکی از شاخص‌ترین دلایل آن است.
عسل شکوفه زرشک حاوی آهن بوده و با اضافه کردن این عسل در برنامه غذایی روزانه می‌توانید تا حد زیادی نیاز روزانه آهن بدن خود را برآورده کنید. زرشک منبع خوبی از آهن است و نقش بسیار مؤثری در تولید پروتئین حمل کننده اکسیژن (هموگلوبین) دارد.
عسل زرشک حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین C است. این ویتامین نقش بسیار مهمی در جذب آهن از مواد غذایی دارد، بنابراین مصرف این عسل می‌تواند درمان کم‌خونی را تسریع کند.

 

درمان کم خونی

 

پیشگیری از سرطان

سرطان نوعی از بیماری است که مستقیماً سیستم دفاعی بدن را مورد هدف قرار می‌دهد و با سرقت تغذیه از سلول‌های سالم، باعث ضعیف‌تر شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود. تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند تا حد زیادی موارد ابتلا به سرطان را کاهش دهد. دریافت مقادیر قابل توجهی از ویتامین C باعث جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود؛ زیرا ویتامین C کمک بزرگی به سرکوب کردن تومورهای سرطانی می‌کند. عسل شکوفه زرشک طبیعی سرشار از ویتامین C است که می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری نماید.

 

پیشگیری از سرطان 

 

تقویت لثه و دندان

عسل شکوفه زرشک به‌دلیل داشتن ترکیب متنوعی از مواد شیمیایی و اسیدهای آلی مانند اسید گلوکونیک، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و ترکیبات فلنیک به‌عنوان مادۀ ضد باکتریایی عمل می‌کند. عسل دارای اسیدیته طبیعی است که می‌تواند به کنترل رشد باکتری‌ها کمک کند. 
زنبورهای عسل طی فرایند تولید عسل، مواد ضد باکتریایی از خود ترشح می‌کنند و به حفظ محیطی به دور از باکتری در کندو کمک می‌کنند. مصرف عسل شکوفه زرشک به‌صورت منظم می‌تواند در کنترل رشد باکتری‌ها و عفونت‌های دندانی نقش مؤثری داشته باشد. همچنین مصرف عسل به‌عنوان مادۀ ضد التهابی می‌تواند به بهبود التهابات لثه و تقویت ساختار دندان‌ها و جلوگیری از فرسایش زودرس آنها، کمک کند. 

 

سلامت دهان و دندان

 

کاهش درد مفاصل

مصرف عسل به‌عنوان ماده‌ای طبیعی که دارای ویژگی‌های ضد التهابی و ضد درد است، به کاهش درد مفاصل کمک می‌کند. عسل حاوی ویتامین‌های مختلفی از جمله B6، ویتامین C و برخی مواد دیگر شامل منگنز و کلسیم است که برای سلامت مفاصل و کاهش دردهای مفصلی بسیار مفید است. خاصیت ضد التهابی عسل شکوفه زرشک طبیعی می‌تواند درد و تورم مفاصل را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. 

 

کاهش درد آرتورز

 

ویژگی عسل زرشک چیست؟

عسل زرشک در دسته عسل های کمیاب است زیرا بوته زرشک در مناطق خاصی از ایران می روید. بوته زرشک وحشی به صورت خود رو رشد میکند از این رو تکثیر آن در تمام مناطق امکان پذیر نیست. به دلیل نایاب بودن این عسل بازار تقلب در این محصول بسیار داغ است و در هنگام خرید این محصول باید به ویژگی های ظاهری آن بسیار توجه کرد.

رنگ عسل شکوفه زرشک

رنگ عسل شکوفه زرشک قهوه ایی تیره است و تیره بودن این عسل ناشی از وجود ماده آنتوسیانین است.

طعم عسل زرشک

طعم عسل زرشک مانند همه عسل ها شیرین است اما در مقایسه با عسل بهار نارنج از شیرینی کمتری برخوردار است دلیل این موضوع پایین بودن میزان ساکارز در عسل کوهی نسبت به عسل جنگلی است. اما در تست زبانی دو مرحله ایی مقدار کمی مزه ترشی هم احساس می شود.

خرید عسل صددرصد طبیعی عسل خونه

برای استفاده از خواص عسل باید حتما از عسل طبیعی استفاده کنید، توجه داشته باشید مصرف عسل های تغذیه ایی و شرکتی نه تنها خاصیتی ندارد بلکه در دراز مدت باعث بروز مشکلاتی همچون اختلال در گوارش، دیابت و مشکلات دهان و دندان می شود.

عسل طبیعی اصل خونه رو امتحان کن و خودت قضاوت کن

3 % تخفیف

عسل شکوفه زرشک

عسل شکوفه زرشک یکی از محبوبترین و پرخاصیتترین عسل های ایران است که بیشتر درمناطق کوهستانی تولید می شود. این عسل از شهد گلهای زرشک تهیه شده و به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی، دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است.

765,000 تومان
785,000 تومان

سوالات متداول:

خیر زیرا آنزیم های مفید موجود در عسل در دمای بالای 35 درجه از بین می روند بهترین راه استفاده، آب جوشیده و خنک شده تا دمای 35 درجه است.
به این مطلب امتیاز دهید.
لطفا نظر خود را ارسال نمایید.