چرا عسل ها رنگ های مختلفی دارند + رنگ عسل طبیعی اصل چه رنگی است

رنگ عسل طبیعی از شفاف تا تیره متغیر است. عوامل مؤثر بر رنگ، منشأ گل و شرایط محیطی. با راهنمای جامع، عسل اصل را از تقلبی تشخیص دهید.

درخواست مشاوره: چرا عسل ها رنگ های مختلفی دارند + رنگ عسل طبیعی اصل چه رنگی است

اگر تا به حال به مراکز فروش عسل مراجعه کرده باشید، حتما متوجه شده اید که عسل ها رنگ های مختلفی دارند. شاید اولین سوالی که در ذهن شما ایجاد شود این باشد که رنگ عسل طبیعی اصل چیست؟ آیا عسل های تیره رنگ طبیعی تر از عسل های رنگ روشن هستند؟ واقعیت این است که رنگ عسل طبیعی اصل می تواند بسیار متفاوت باشد و هیچ معیاری برای اینکه تشخیص دهیم عسل طبیعی تیره است یا روشن وجود ندارد. با این حال با ما همراه باشید تا شما را با دلیل تفاوت رنگ های مختلف عسل آشنا کنیم.

چرا عسل ها رنگ های مختلفی دارند؟

رنگ عسل طبیعی اصل: از روشن تا تیره

عسل طبیعی به عسلی گفته می شود که زنبور عسل از شهد گیاهان مختلف تغذیه کرده باشد و عسل را به صورت طبیعی تولید کند. یکی از مشخصه های مهم برای عسل طبیعی، رنگ است. موضوعی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته این است که آیا رنگ عسل می تواند نشانه طبیعی بودن یا نبودن آن باشد؟ واقعیت این است که رنگ عسل طبیعی اصل می تواند از روشن تا تیره متغیر باشد. هم عسل های تیره رنگ و هم عسل های روشن می توانند طبیعی باشند؛ اما تفاوت اینجاست که عسل طبیعی اصل تیره رنگ معمولا طعم و بوی قوی تری نسبت به عسل رنگ روشن دارد. به همین خاطر این ذهنیت در افراد به وجود آمده که عسل طبیعی باید رنگ تیره ای داشته باشد.

رنگ عسل طبیعی اصل چگونه است؟

عوامل مؤثر بر رنگ عسل طبیعی چیست؟

عسل ها رنگ های مختلفی دارند. همین موضوع معجزه خداوند را نشان می دهد! عوامل زیادی می توانند روی رنگ عسل اصل تاثیرگذار باشند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منبع گیاهی
  • زمان برداشت عسل
  • زمان فرآوری عسل
  • منطقه جغرافیایی

عوامل فوق می توانند تاثیر بسیار زیادی روی رنگ عسل طبیعی داشته باشند. به همین دلیل است که رنگ عسل های طبیعی موجود در بازار کاملا با هم متفاوت هستند. اما اکثر عسل های تقلبی و تغذیه ای با شکر، دارای رنگ مشابه هستند و هیچ عطر و بوی مرتبطی را ندارند. این در حالی است که عسل های طبیعی رنگ روشن دارای بوی ملایم تر و عسل های طبیعی رنگ تیره دارای بوی قوی تری هستند.

رنگ عسل و ارتباط آن با منبع گیاهی و گل‌ها

مهم ترین عاملی که روی رنگ عسل طبیعی اصل تاثیر می گذارد، منبع گیاهی است عسل است. زنبورهای عسل هر کدام از گیاهان مختلفی تغذیه می کنند. شهدی که توسط زنبور عسل مصرف می شود، به عسل طبیعی تبدیل شده و رنگ آن را تعیین خواهد کرد. طعم و مزه عسل طبیعی نیز بسته به نوع گیاه تغذیه شده توسط زنبور عسل متفاوت است. از این جهت می توان گفت که مهم ترین عامل موثر روی رنگ عسل، منبع گیاهی و گل هایی است که زنبور عسل از آن ها تغذیه کرده است.

چگونه رنگ عسل نشان‌دهنده کیفیت و اصالت آن است؟

اینکه بخواهیم رنگ عسل را به عنوان یک عامل برای تشخیص کیفیت و اصالت آن بشناسیم، اشتباه محض است. اما می توان با معیار رنگ، عسل طبیعی را نیز تشخیص داد. به گونه ای که هر یک از عسل های موجود در جهان به دلیل اینکه از گونه های گیاهی مختلفی بدست آمده اند، دارای رنگ یکسان و مشابهی هستند. زمانی که به دنبال خرید عسل طبیعی تک گل هستید، باید بدانید که عسل تک گل مورد نظر شما چه رنگی دارد؟ بر این اساس می توانید عسل های تقلبی تک گل را تشخیص دهید.

آیا رنگ عسل طبیعی می‌تواند تغییر کند؟

بسیار دیده شده است که مصرف کنندگان عسل از تغییر رنگ آن شکایت می کنند. تغییر رنگ عسل اتفاقی است که احتمالا برای همه رخ می دهد و جای نگرانی از بابت آن وجود ندارد. عسل حاوی قندهای طبیعی مختلف است که احتمالا به مرور زمان رسوب می کنند و به رنگ سفید تبدیل خواهند شد. در این زمان می گوییم که عسل شکرک زده است. علاوه بر این، نگهداری طولانی مدت از عسل در یخچال می تواند احتمال شکرک زدن آن را چندین برابر افزایش دهد.

برخی از عسل های طبیعی موجود در بازار به مرور زمان و با کهنه شدن تیره تر خواهند شد. بنابراین، رنگ عسل طبیعی که امروز تهیه کرده اید، ممکن است پس از یک سال تغییر کند. این در حالی است که عسل همان عسل بوده و کاملا طبیعی است. برخی از فروشندگان نیز برای اینکه عسل های طبیعی تیره رنگ را بهتر بفروشند، عسل های موجود خود را حرارت می دهند. حرارت دادن عسل نیز باعث تیره تر شدن آن خواهد شد.

دلیل تفاوت رنگ عسل چیست؟

تفاوت‌های رنگی در عسل‌های مختلف: از عسل بهاره تا پاییزه

عسل های بهاره و پاییزه هر کدام از درختان مختلفی استخراج می شوند. در واقع با توجه به شرایط آب و هوایی در این دو فصل، عسل بهاره و پاییزه دارای تفاوت زیادی هستند. از جمله مهم ترین عسل های بهاره می توان به عسل لاله و بهارنارنج اشاره کرد. عسل های پاییزه نیز شامل عسل آویشن، پونه و ... هستند که هر کدام طعم و مزه مختلفی دارند. به دلیل گونه های گیاهی که معمولا در فصل بهار رشد می کنند، عسل های بهاره دارای رنگ روشن تری نسبت به عسل های پاییزه هستند. اما هر دوی این عسل ها طبیعی اند و می توانند خواص بسیار زیادی برای بدن داشته باشند.

رنگ عسل طبیعی و تأثیر فرآوری و ذخیره‌سازی

برخی از عسل های طبیعی می توانند در اثر گذر زمان تیره تر شوند. عسل کنار یکی از این عسل ها است که هر چقدر کهنه تر باشد، رنگ تیره تری نیز خواهد داشت. همچنین جریان شهد ورودی به کندو و مدت زمان فرآوری آن توسط زنبور عسل می تواند روی رنگ عسل طبیعی تاثیر گذار باشد. به گونه ای که اگر جریان شهد ورودی به کندو زیاد باشد و مدت زمان فرآوری توسط زنبور عسل کم باشد، رنگ عسل تولید شده روشن‌تر است. اما اگر مدت زمان فرآوری زنبور عسل زیاد و جریان شهد در کندو کم باشد، عسل تیره رنگ‌تر است.

چگونه رنگ عسل به شما کمک می‌کند تا نوع آن را تشخیص دهید؟

اگرچه رنگ عسل اصل تاثیر زیادی روی طبیعی بودن آن ندارد، ولی به شما کمک می کند تا نوع عسل را تشخیص دهید. هر نوع عسل تک گیاه دارای یک رنگ مشخص است. البته این رنگ می تواند متغیر باشد و در بازه تیره و روشن تغییر کند، اما محدوده مشخصی دارد. مثلا عسل کنار به عنوان یک عسل تیره رنگ شناخته می شود که هر چقدر از زمان برداشت آن می گذارد به سمت رنگ سیاه متمایل‌تر خواهد شد. در مقابل عسل بهارنارنج یک نوع عسل روشن است که رنگی متمایل به زرد و عقیقی دارد. بنابراین، اگر با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه شوید که رنگ عسل مورد نظر شما در چه زمینه ای است، دیگر هیچ گاه عسل تقلبی نمی خرید. 

عسل تیره بهتر است یا روشن؟

تأثیر منطقه جغرافیایی بر رنگ عسل طبیعی

منطقه جغرافیایی به صورت غیر مستقیم روی رنگ عسل طبیعی اصل تاثیر می گذارد. اما چرا غیر مستقیم؟ شرایط آب و هوایی این امکان را به گونه های گیاهی خاص می دهد تا رشد مناسبی داشته باشند. مثلا در شمال کشور درختانی مانند پرتقال رشد بهتری دارند. در مناطق مرکزی کشور، بهارنارنج بسیار رشد می کند. در مناطق جنوبی نیز شاهد رشد درختانی همچون کنار هستیم. معمولا رنگ عسل های طبیعی که در شمال استخراج می شوند، روشن تر و این عسل ها رطوبت بیشتری دارند. رنگ عسل های طبیعی جنوب معمولا تیره تر و بوی قوی تری نیز دارند. بنابراین، بسته به اینکه در آن منطقه جغرافیایی کدام نوع درختان رشد می کنند، رنگ عسل های طبیعی متفاوت است.

رنگ عسل طبیعی: آیا معیار مناسبی برای تشخیص اصالت است؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه تشخیص انواع عسل طبیعی، استفاده از روش هایی مانند بررسی رنگ عسل طبیعی برای تشخیص اصالت عسل طبیعی اشتباه است. رنگ عسل طبیعی تحت تاثیر عوامل مختلفی است که از جمله آن ها می توان به نوع گیاه تغذیه زنبور عسل، محل برداشت عسل و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. اینکه یک عسل رنگ تیره ای داشته باشد، لازمه برای طبیعی بودن آن نیست و برعکس اگر عسل رنگ روشنی داشته باشد، تقلبی نیست. بهتر است به جای صرف زمان زیاد جهت تشخیص عسل طبیعی با کمک رنگ آن، از روش های دیگر کمک بگیرید.

سخن پایانی

رنگ عسل طبیعی اصل می تواند بسیار متغیر باشد. برخی از عسل های طبیعی موجود در بازار دارای رنگ روشن و بعضی از عسل های طبیعی دارای رنگ تیره ای هستند. پس نمی توان گفت که هر چقدر عسل تیره تر باشد، طبیعی تر است و از خواص بیشتری نیز برخوردار می باشد. چرا که عسل های رنگ روشن نیز به اندازه خود مفید هستند و می توانند به سلامت جسمی شما کمک کنند. شما باید برای تشخیص عسل طبیعی به راه های قابل اعتمادتری تکیه کنید. خرید عسل طبیعی از یک مرجع معتبر، بهترین راه برای تشخیص اصالت آن است. فروشگاه اینترنتی اصل خونه به عنوان یکی از بهترین فروشگاه ها برای خرید عسل طبیعی شناخته می شود که محصولات خود را با بهترین کیفیت به افراد عرضه می کند. زنبورداران قابل اعتماد اصل خونه، به شما امکان تهیه عسل های باکیفیت را می دهند.

عسل طبیعی اصل خونه رو امتحان کن و خودت قضاوت کن

5 % تخفیف

عسل بهار نارنج

عسل بهار نارنج محصولی تک گل است که ازشکوفه های درختان نارنج، پرتقال و نارنگی در فصل بهار به دست می آید، این عسل دارای عطر و طعمی بی نظیرو خواص درمانی فراوانی است. عسل بهار نارنج به دلیل دارا بودن مواد مغذی ارزشمند برای مصرف روزانه بسیار مناسب است.

745,000 تومان
785,000 تومان
3 % تخفیف

عسل آویشن

عسل آویشن یکی از مرغوب ترین عسل های کوهی بشمار می رود که در طب سنتی به خواص و فواید آن به شدت توصیه شده است زیرا این عسل دارای ساکارز پایین و رطوبت بسیار کم است. عسل آویشن از شهد گل کوهی آویشن در مناطق ییلاقی بدست می آید.

780,000 تومان
800,000 تومان
3 % تخفیف

عسل شکوفه زرشک

عسل شکوفه زرشک یکی از محبوبترین و پرخاصیتترین عسل های ایران است که بیشتر درمناطق کوهستانی تولید می شود. این عسل از شهد گلهای زرشک تهیه شده و به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی، دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است.

765,000 تومان
785,000 تومان
3 % تخفیف

عسل چهل گیاه

عسل چهل گیاه کوهی از شهد گیاهان کوهی که عمدتا دارویی هستند بدست می آید این نوع عسل به دلیل تنوع گیاهی بالا حاوی ترکیبات غنی و مواد آلی بی نظیری می باشد. رطوبت پایین و ساکارز زیر 2 درصد یکی از ویژگی های مهم در عسل چهل گیاه است.

785,000 تومان
810,000 تومان
3 % تخفیف

عسل نمدار جنگلی

عسل نمدار جنگلی یک عسل خاص و پر خاصیت است، این عسل سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و زیر شاخه ی عسل های نیمه وحشی به حساب می آید.

787,000 تومان
810,000 تومان

سوالات متداول:

خیر، رنگ عسل طبیعی می‌تواند از تقریباً بی‌رنگ تا قهوه‌ای تیره متغیر باشد. این تنوع به نوع گل، فصل برداشت و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.
عوامل اصلی شامل نوع گل (منبع شهد)، دما و رطوبت محیط، سن عسل و میزان مواد معدنی موجود در آن هستند. برای مثال، عسل اقاقیا معمولاً روشن‌تر از عسل گون است.
نه الزاماً. عسل‌های تیره مانند عسل شاه‌بلوط یا جنگلی کاملاً طبیعی هستند و معمولاً حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به انواع روشن‌تر هستند.
تشخیص صرفاً از روی رنگ دشوار است. اما عسل‌های با رنگ یکنواخت غیرطبیعی یا بیش از حد شفاف می‌توانند مشکوک باشند. برای اطمینان، باید آزمایش‌های دقیق‌تری انجام شود.
بله، عسل طبیعی معمولاً با گذشت زمان تیره‌تر می‌شود. این به دلیل واکنش‌های شیمیایی طبیعی است و لزوماً نشانه خراب شدن نیست، مگر اینکه تغییر رنگ بسیار شدید باشد.
به این مطلب امتیاز دهید.
لطفا نظر خود را ارسال نمایید.