همه چیز در باره عسل جنگلی نمدار

عسل نمدار جنگلی یکی از بهترین و پرخاصیت ترین عسل های موجود در ایران است. این عسل از شهد گل های درخت نمدار که در جنگل های هیرکانی می روید، به دست می آید. مهمترین

درخواست مشاوره: همه چیز در باره عسل جنگلی نمدار

عسل نمدار جنگلی 

عسل جنگلی نمدار از گل های درخت تنومند نمدار به دست می آید، درخت نمدار در جنگل های شمال کشور رشد می کند.
درختان نمدار که در بسیاری از مناطق با نام زیرفون شناخته می شوند دارای ارتفاعی حدود 30 تا 40 متر هستند. این درختان در آب و هوای معتدل قاره های آسیا، اروپا و آفریقا رشد می کنند. گیاه شناسان معتقد هستند که درختان نمدار دارای 30 گونه مختلف هستند و در ایران فقط شش گونه از آن یافت می شود. برگ های این درختان قلبی شکل و دندانه دار می باشند. پوست، برگ، میوه و گل این درختان قابل استفاده هستند. این درختان به صورت وسیع اما پراکنده در مناطق مختلف رشد می کنند. رشد پراکنده این درختان به دلیل تغذیه پرندگان از میوه آنها است. پرندگان با مصرف میوه این درختان و بردن آن به مناطق مختلف سبب رشد نهال درخت نمدار می گردند. قابل ذکر است که نهال های این درختان نیاز به یک سال زمان برای رشد دارند زیرا به خواب زمستانی فرو می روند. اما بعد از گذراندن این خواب زمستانی به سرعت و در ظرف سه سال به طور کامل رشد می کنند. 
عسل جنگلی نمدار از شهد گل های زرد و مایل به سفید این درخت به دست می آید. زمان گلدهی درخت نمدار در اواخر بهار و اوایل تابستان و در فاصله ماه های خرداد تا مرداد می باشد. دوام گل های نمدار بسیار کم و در حد دو تا سه هفته است. به همین دلیل زنبورها نیز فقط در همین مدت زمان کوتاه می توانند این عسل جنگلی را تهیه کنند. گل های درخت نمدار بسیار معطر هستند و زنبورها را به سمت خود جلب می کنند. این گل ها دارای شهد بسیار زیادی می باشند. 
درخت نمدار در کشور ما در جنگل های شمال کشور و در استان های گیلان، مازندران و گلستان رشد می کند. عسل تهیه شده از درختان این مناطق نیز از نظر خلوص کمی با یکدیگر متفاوت می باشند. درختان نمدار انجیلو زودتر گل می دهند و ممکن است شهد جمع آوری شده از آنها با شهد گل های دیگر ترکیب شود و کمی ناخالصی داشته باشد. اما درختان نمدار گلستان به دلیل هوای سردتر دیرتر گل می دهند و عسل طبیعی و خالص تری توسط زنبورها تهیه می شود. البته عوامل دیگری مانند نوع آب و هوا و گونه درخت نمدار نیز می توانند در میزان خلوص این عسل تاثیرگذار باشند.

 

عسل نمدار جنگلی

 

مشخصات عسل جنگلی و ارگانیک

عسل جنگلی درخت نمدار دارای مزه خوب، شیرین و نرمی است اما برخی افراد کمی تلخی نیز در آن احساس می کنند. این عسل از گل های معطر بهاری به دست می آید به همین دارای عطر بسیار ملایم و مطلوبی می باشد. مدت زمان ماندگاری و نگهداری از آن کوتاه است و باید در ظروف شیشه ای و دربسته نگهداری شود. این عسل طبیعی طبع گرم و بسیار معتدلی دارد. این عسل به دلیل داشتن رطوبت بالا نسبت به دیگر عسل ها رقیق تر است و با گذشت زمان غلیظ می گردد. این عسل اصل جنگل دارای قندهای بسیار زیادی می باشد به همین دلیل ممکن است با گذشت زمان، حدود سه تا 4 ماه پس از تولید رس ببندد. 
اما مهم ترین مسئله در مورد این عسل رنگ زرد و کهربایی آن می باشد. خیلی از افراد بر این باور هستند که یک عسل طبیعی و اشباع باید دارای رنگی تیره و قهوه ای باشد. اما این باور برای عسل جنگلی نمدار صدق نمی کند. اگر عسل نمداری با رنگ تیره خریداری کردید، بدانید که کمی گرده گل نمدار نیز با آن مخلوط شده است و درجه خلوص آن بالا نیست.

مواد مغذی موجود در عسل نمدار جنگلی

این عسل طبیعی دارای کالری و پروتئین مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. به گفته بسیاری از محققان این نوع عسل بیش از 400 ترکیب مختلف دارد. گلوکز و فروکتوز نیز از ترکیبات موجود در آن می باشد. ساکارز این نوع عسل بسیار کم است و این یکی از برتری های آن نسبت به عسل های طبیعی دیگر می باشد. این عسل ارگانیک دارای 12 تا 17 درصد آب و مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها مانند پلی فنول و فلاونوئید می باشد. وجود انواع ویتامین ها مانند ویتامین های B ،  Cو E و اسید های آلی و غیر آلی نیز در آن مشهود است. این عسل طبیعی دارای مقدار زیادی از مواد معدنی مانند آهن، فسفر، گوگرد، روی پتاسیم، منگنز و مس می باشد. وجود روغن های فرار و ترکیبات لزج دیگر نیز سبب ایجاد طعم و مزه مناسب در آن شده است.

 

مشخصات عسل نمدار جنگلی

 

خواص درمانی عسل اصل جنگل 

به طور کلی هر گونه عسلی به دلیل داشتن مواد مقوی، نوعی مکمل غذایی محسوب می شود. مصرف روزانه عسل به شیوه های مختلف می تواند کمبودهای بسیاری از بخش های بدن را برطرف کند. اما عسل جنگلی نمدار برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و عروقی، عصبی و عضلانی مفید است. این عسل به خوبی می تواند به اندام بدن خونرسانی کند و سبب بهبود گردش خون گردد. سطح کلسترول موجود در خون را تنظیم کند و به بهبود بیماری های قلبی کمک کند. مغز با استفاده از ترکیبات موجود در این عسل طبیعی به مقدار مناسبی هورمون سروتونین ترشح می کند. این هورمون می تواند سبب آرامش اعصاب و بهبود بیماری تشنج شود و اضطراب و استرس افراد را کاهش دهد. این نوع عسل جنگلی نوعی مسکن قوی است که می تواند سبب بهبود دردهای عضلانی شود و به ترمیم ماهیچه های آسیب دیده کمک کند. 
این عسل جنگلی می تواند به درمان بیماری های کلیوی، اختلالات گوارشی و کبد چرب کمک کند زیرا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی بالایی است. بسیاری از بیماران دیابتی نیز به دلیل وجود ساکارز کم در این ماده غذایی می توانند آن را در برنامه غذایی خود قرار دهند و از خواص آن بهرهمند شوند. این مکمل غذایی به بهبود و تقویت پوست و مو کمک می کند. این عسل طبیعی می تواند مانند یک لایه بردار و آبرسان قوی برای پوست مورد استفاده قرار گیرد. آنتی اکسیدان های موجود در این عسل می توانند به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کنند. این مکمل غذایی یک ضد عفونی کننده قوی محسوب می شود و به تقویت قوای جنسی می پردازد. این عسل اصل جنگل یک آنتی بیوتیک قوی می باشد و می تواند التهابات موجود در بدن که بر اثر بیماری های مختلف ایجاد شده است را درمان کند.

 

خواص درمانی عسل اصل نمدار جنگلی

 

چه کسانی نباید از عسل نمدار جنگلی استفاده کنند؟

با وجود تمام فوایدی که در مصرف این عسل طبیعی وجود دارد اما برخی افراد نباید از آن استفاده کنند و یا در استفاده از آن جنبه اختیاط را رعایت فرمایند. ترکیبات موجود در این عسل ممکن است سبب خونریزی ریوی و یا پس از زایمان در خانم های باردار شود. به همین دلیل افرادی که دچار مشکلات ریوی و بیماری های حاد قلبی هستند نباید از آن استفاده کنند. همانطور که ذکر شد این نوع عسل آرامش بخش و خواب آور می باشد پس بهتر است در هنگام رانندگی از آن استفاده نشود.

نحوه استفاده از عسل نمدار جنگلی

از خواص درمانی عسل طبیعی به هر طریقی که استفاده شود، می توان بهرهمند شد. اما بهترین روش استفاده از این عسل لیسیدن آن می باشد. افراد می توانند اجازه دهند که این عسل به خوبی با بزاق دهان ترکیب و جذب  بافت های زبان شود تا به خوبی در تمامی سلول های بدن مورد استفاده قرار گیرد. اما استفاده از آن به همراه برخی از عرقیجات و لیموی تازه هم بسیار لذت بخش است. افراد می توانند روزانه مقداری کمی از این عسل را در مخلوط آب گرم و لیمو حل کنند و به عنوان دمنوش مصرف نمایند. البته مصرف آن همراه با شیر و آب میوه نیز مفید می باشد. قابل ذکر است که مصرف ناشتای این عسل جنگلی می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی شود.

 

چه کسانی نباید از عسل استفاده کنند

 

چه عواملی بر روی قیمت عسل نمدار جنگلی تاثیرگذار است؟

به طور کلی عسل یک ماده غذایی مفید و گرانقیمت محسوب می شود اما قیمت عسل جنگلی نمدار به خاطر عواملی کمی گران تر می باشد. ابتدا اینکه به دلیل وجود درختان نمدار کم و البته پراکنده در کشور، سالانه مقدار کمی از این عسل تهیه می گردد و به همین علت مقدار کمی از این عسل در بازار یافت می شود. زمان گل دهی این درختان نیز بسیار کوتاه است و زنبورداران عسل خونه زمان کمی برای جمع آوری شهد آن دارند. طبیعی و خالص بودن این عسل جنگلی نیز سبب افزایش قیمت آن شده است. 
اصولا زنبوردارانی که قصد تهیه این عسل اصل جنگل را دارند کندوهای خود را در زیر درختان نمدار قرار می دهند. به همین خاطر زنبورها به طور مستقیم شهد گل ها را جمع آوری و در کندو قرار می دهند. در نتیجه زنبورداران هیچگونه مواد قندی دیگر به این عسل اضافه نمی کنند و این عسل از درجه خلوص بالایی برخوردار می باشد. همچنین به دلیل وجود درختان نمدار در شمال کشور و آب و هوای بارانی آن مناطق زنبورها فرصت کمی برای جمع آوری شهد دارند. زیرا فقط در روزهای آفتابی قادر به جمع آوری شهد هستند.

 

چه عاملی بر روی قیمت عسل تاثیر می گذارد

عسل طبیعی اصل خونه رو امتحان کن و خودت قضاوت کن

3 % تخفیف

عسل نمدار جنگلی

عسل نمدار جنگلی یک عسل خاص و پر خاصیت است، این عسل سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و زیر شاخه ی عسل های نیمه وحشی به حساب می آید.

787,000 تومان
810,000 تومان

سوالات متداول:

عسل نمدار را می توان به صورت مستقیم مصرف کرد یا در انواع غذاها و نوشیدنی ها استفاده کرد. همچنین می توان از عسل نمدار برای تهیه انواع داروهای گیاهی استفاده کرد.
عسل نمدار باید در مکانی خشک و خنک نگهداری شود. همچنین باید از قرار دادن عسل نمدار در معرض نور مستقیم خورشید خود داری کرد
عسل نمدار برای تمامی افراد مفید است، اما برای افرادی که دارای مشکلات سیستم ایمنی ضعیف، بیماری قلبی و عروقی، مشکلات گوارشی و افرادی که دارای اضطراب و استرس هستند توصیه می شود.
عسل نمدار را می توان به صورت مستقیم مصرف کرد یا در انواع غذاها و نوشیدنی ها استفاده کرد. همچنین می توان از عسل نمدار برای تهیه انواع داروهای گیاهی استفاده کرد.
به این مطلب امتیاز دهید.
لطفا نظر خود را ارسال نمایید.