بهترین راه برای خواب راحت چیست؟

آیا می دانید برای آرامش قبل از خواب باید از چه راهکارهایی استفاده کرد؟ امروزه کم خوابی به یک چالش بزرگ و دردسرساز تبدیل شده است. در این شرایط اطلاع یافتن از ...

درخواست مشاوره: بهترین راه برای خواب راحت چیست؟

بهترین راه برای خواب راحت چیست؟

آیا می دانید برای آرامش قبل از خواب باید از چه راهکارهایی استفاده کرد؟ امروزه کم خوابی به یک چالش بزرگ و دردسرساز تبدیل شده است. در این شرایط اطلاع یافتن از عوارض کم خوابی و راهکارهای بهبود خواب می تواند کمک شایانی به شما کند. در این مطلب بهترین روش های بهبود خواب را معرفی می کنیم. سپس مهمترین نکات در این زمینه را شرح می دهیم. اگر قصد دارید با بهترین روش ها در این زمینه آشنا شوید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

خواب راحت

دلایل عدم وجود خواب راحت در طول روز

کم خوابی یکی از مهمترین مشکلاتی محسوب می شود که بیشتر مردم جهان را درگیر کرده است. تا جایی که برخی از افراد از داروی آرامبخش خواب استفاده می کنند. در حال حاضر مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است تا علت های کم خوابی یا بی خوابی مشخص شود. دلایل زیادی در این خصوص عنوان می شود که هر یک آنها می توانند روند طبیعی خواب را با اختلال مواجه کنند. در حال حاضر مهمترین دلایل بی خوابی عبارتند از:

وجود تنش و اضطراب

اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که قبل از خواب به سفر فردا یا برنامه های انجام نشده فکر می کنید؛ قطعا بی خوابی را تجربه کرده اید. در این مواقع درگیری ذهنی می تواند در کیفیت خواب شما تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین، حتما باید قبل از خواب به آرامش رسیده و ذهن خود را از فکر و خیال خالی کنید. در این صورت بی خوابی شما به مرور زمان از بین خواهد رفت.

عوارض دارو

از دیگر مواردی که می تواند روی کیفیت خواب تاثیر منفی داشته باشد؛ عوارض دارو است. در واقع برخی از داروها دارای عوارض جانبی زیادی هستند که فرد را دچار بی خوابی یا کم خوابی می کنند و به مرور زمان خواب راحت دچار اختلال می شود. در این شرایط با استفاده از این داروها خواب شما کیفیت قبل را نخواهد داشت. بنابراین، بی‌ خوابی مزمن می تواند به سبب مصرف دارو باشد.

وجود بیماری


برخی از بیماری ها می توانند زندگی شما را دچار تغییر و تحول کنند. بنابراین، ابتلا به این بیماری ها می تواند روی خواب شما نیز تاثیرات منفی زیادی داشته باشد. تا جایی که بیشتر افراد دچار بی خوابی می شوند. با این حساب ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، آسم، دیابت نوع یک و دو، پرکاری تیروئید، آلزایمر، پارکینسون و سوزش معده می توانند در بهم ریختن خواب تاثیرات زیادی داشته باشند.

تغییرات هورمونی


بیشتر خانم ها در دوران قاعدگی یا یائسگی از بهم ریختن خواب شبانه شکایت می کنند. در واقع علت اصلی این موضوع، تغییرات هورمونی در این دوران است که منجر به بهم ریختن خواب راحت خواهد شد. در این شرایط برای بهبود خواب می توان از برخی داروها یا یک دمنوش آرام بخش و خواب آور استفاده کرد تا مشکل بی خوابی به کلی برطرف شود.

آرامبخش خواب
کمبود ویتامین ها

یکی دیگر از علت های بی خوابی، کمبود برخی از ویتامین ها در بدن است که می تواند تاثیرات منفی زیادی روی خواب راحت شبانه داشته باشد. بنابراین، با انجام آزمایش می توان متوجه میزان کمبود ویتامین ها در بدن شد. ویتامین های زیادی وجود دارند که در صورت کمبود آنها فرد کم خواب می شود. در واقع کمبود ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و پتاسیم می توانند روند عادی خواب را با مشکل مواجه کنند. 

اساسی ترین روش های برخورداری از خواب راحت


برخورداری از خواب خوب یکی از مهمترین مسائلی است که باید در طول روز به آن توجه شود. در این شرایط بیشتر مردم تلاش می کنند تا با استفاده از خواب آور و آرامبخش، کیفیت خواب خود را بیشتر کنند. این در حالی است که روش های بهتری برای داشتن یک خواب راحت وجود دارد. به طور میانگین هر فرد به 8 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارد. با این وجود زمان خواب در کنار کیفیت آن اهمیت پیدا می کند. امروزه روش های اصولی زیادی برای بهتر خوابیدن وجود دارد. مهمترین روش ها در این زمینه عبارتند از:

1. خواب خود را تنظیم کنید


یکی از مهمترین نکاتی که زمینه را برای برخورداری از یک خواب راحت فراهم می کند؛ تنظیم ساعت خواب است. در اصل وقتی که زمان خواب شما تنظیم شده و به عادت تبدیل شود؛ خوابیدن تسهیل می شود. بنابراین، در زمان مقرر احساس خستگی به سراغ شما آمده و به خواب خواهید رفت. با این حساب تنظیم ساعت خواب می تواند به داشتن خواب راحت کمک کرده و به یک عادت مثبت تبدیل شود.

2. شیر بنوشید

شیر از آن دسته از نوشیدنی هایی است که از ارزش غذایی قابل توجهی برخوردار می باشد. نوشیدن شیر می تواند به خواب راحت کمک کند. در واقع استفاده از یک لیوان شیر گرم باعث افزایش آرامش بدن شده و خواب شبانه بهتر خواهد شد. در این شرایط تریپتوفان موجود در شیر می تواند سرعت خوابیدن را افزایش دهد. علاوه بر این با افزایش سروتونین، میزان ملاتونین نیز بیشتر خواهد شد. با این تفاسیر کیفیت خواب بهتر شده و میزان ساعات خواب نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

3. دوش آب گرم را امتحان کنید

دوش گرفتن یکی از بهترین روش هایی است که موجب آرامش قبل از خواب می شود. در اصل با دوش گرفتن پیش از خواب، بدن آرامش بیشتری پیدا می کند. علاوه بر این جریان خون در بدن نیز بیشتر می شود. در این شرایط بدن سبک تر شده و کیفیت خواب افزایش می یابد. علاوه بر این دوش گرفتن پیش از خواب می تواند به کاهش استرس نیز کمک کند. بر این اساس محققان توصیه می کنند تا یک دقیقه پیش از خوابیدن با آب ولرم دوش بگیرید.

4. از موسیقی استفاده کنید

یکی دیگر از بهترین روش های خواب راحت، گوش کردن به موسیقی است. در اصل با شنیدن موسیقی، ذهن شما خالی از تفکرات منفی خواهد شد. در این حالت خواب بهتر و عمیق تری را تجربه خواهید کرد. این در حالی است که با شنیدن موسیقی، کنترل اعصاب نیز تسهیل خواهد شد؛ چرا که موسیقی می تواند یک محرک خوب و آرامبخش باشد. با این حساب کم شدن تنش های روانی، پایداری و افزایش کیفیت خواب از مهمترین مزایای گوش دادن به موسیقی خواهند بود.

5. از دمنوش های گیاهی استفاده کنید


از دیگر روش های موثر و کارآمد برای برخورداری از یک خواب راحت، نوشیدن دمنوش آرام بخش و خواب آور است. در واقع با استفاده از برخی ترکیبات گیاهی مانند دمنوش اسطوخودوس یا نعناع فلفلی، خواب بهتری را در طول شب تجربه خواهید کرد. با این حساب دمنوش های گیاهی می توانند در درمان بی خوابی یا کم خوابی نیز موثر واقع شوند. در این شرایط توصیه پزشکان طب سنتی این است که هر شب پیش از خواب یک لیوان از دمنوش های گیاهی استفاده کنید تا خواب بهتری داشته باشید.

6. به محیط اتاق خواب توجه کنید

توجه به محیط اتاق خواب یکی از فاکتورهای مهمی است که در افزایش کیفیت خواب تاثیر گذار خواهد بود. در واقع هرچه محیط برای خوابیدن بهتر باشد؛ آرامش قبل از خواب نیز بیشتر خواهد شد. خوابیدن با تلویزیون یا چراغ روشن می تواند زمینه را برای یک خواب بد یا بی کیفیت فراهم کند. در این حالت توصیه می شود تا پیش از خواب چراغ ها را خاموش کرده و از تماشای تلویزیون خودداری کنید. علاوه بر این پزشکان توصیه می کنند تا برای داشتن یک خواب راحت در طول شب، کار کردن با گوشی را کمتر کنید.

7. نحوه خوابیدن خود را اصلاح کنید

برخلاف تصور عموم مردم، نحوه خوابیدن و حالت بدن می تواند در آرامش قبل از خواب تاثیر زیادی داشته باشد. در واقع در حالتی که بدن راحت بوده و انحنای ستون فقرات به خوبی حفظ شود؛ وضعیت خواب بهتر خواهد شد. در این صورت عضله ها آرام تر شده و گردش خون به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. در این شرایط توصیه می شود تا نحوه خوابیدن خود را اصلاح کنید تا خواب بهتری داشته باشید. با این حساب تصحیح این عادت می تواند در حفظ سلامت ستون فقرات نیز تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد.

8. از معجون آرامش استفاده کنید

علاوه بر دمنوش های گیاهی، ترکیبات دیگری نیز وجود دارند که به خواب راحت کمک می کنند. با خوردن عسل و مواد حاوی تریپتوفان، آرامش در فرد بیشتر خواهد شد. معجون آرامش یکی از بهترین معجون های حال حاضر است که با ترکیب برخی گیاهان و عسل تولید می شود. در این شرایط جای تعجبی ندارد که با مصرف این معجون، پیام خواب آلودگی به سرعت برای مغز ارسال شود. علاوه بر این افرادی که در طول شب از خواب بیدار می شوند می توانند، خوردن این معجون را امتحان کنند. مصرف یک قاشق غذاخوری از معجون آرامش عسل خونه می تواند به پایداری خواب کمک کرده و باعث کاهش تنش و استرس شود.

آرامبخش خواب
برای خواب راحت، عادت های منفی را ترک کنید

در زندگی همه ما عادت های بدی وجود دارند که در کیفیت خواب تاثیر منفی می گذارند. بنابراین، با حفظ یا تغییر دادن این عادت های رفتاری می توان، تا حدود زیادی به افزایش کیفیت خواب کمک کرد. مهمترین عادت هایی که باید تغییر پیدا کنند عبارتند از:

برای خواب راحت استرس را کم کنید

واقعیت این است که استرس یا تمرکز کردن روی مسائل منفی، هیچ دردی را دوا نمی کند. بنابراین، باید برای آرامش قبل از خواب این رویکرد را تا جای ممکن تغییر داد. هرچه میزان استرس کمتر شود؛ کیفیت خواب نیز بیشتر می شود. بنابراین، به جرات می توان گفت که کاهش تنش و بهبود خواب رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.

کم خوابی را جدی بگیرید 

بدن انسان به خواب مشخصی نیاز دارد. با این حساب کم خوابی می تواند در طی مدت طولانی به بدن آسیب رسانده و کیفیت خواب را کاهش دهد. در این صورت باید از کافی بودن میزان خواب خود اطمینان حاصل کنید تا کیفیت خواب را به مرور زمان افزایش دهید.

سیگار را ترک کنید

اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که مدام سیگار می کشند؛ باید این عادت رفتاری منفی را ترک کنید. در واقع سیگار کشیدن می تواند در کیفیت خواب تاثیر منفی بگذارد؛ چرا که مواد موجود در آن باعث هوشیاری می شوند. بنابراین، عدم مصرف دخانیات یا مشروبات الکلی می تواند به بهبود خواب کمک کند.

گوشی را خاموش کنید

همیشه افرادی وجود دارند که بدون توجه به ساعت با ما تماس می گیرند. گاهی اوقات تماس ها در ساعات نامناسبی هستند و ممکن است ما را از خواب بیدار کنند. در این حالت بد خواب شدن می تواند شما را اذیت کند. بنابراین، توصیه ما این است که حتما قبل از خواب تلفن همراه خود را خاموش کنید.

از فست فود استفاده نکنید

مصرف فست فود به خودی خود ایرادی ندارد. با این حال باید پیش از خواب از مصرف فست فود و غذاهای چرب پرهیز کرد. در واقع با استفاده از این غذاها معده سنگین شده و خواب دچار مشکل خواهد شد. بنابراین، بهتر است مصرف غذاهای سنگین را به زمان های دیگری موکول کنید.

عوارض کم خوابی
بررسی عوارض کم خوابی

کم خوابی نیز مانند هر مشکل دیگری می تواند عوارض بدی را به همراه داشته باشد. با مطالعه تحقیقات صورت گرفته در طی چند سال اخیر می توان گفت که مهمترین عوارض کم خوابی عبارتند از:

•    کاهش حافظه بلند مدت و کوتاه مدت
•    عدم تمرکز و اختلال در یادگیری
•    به وجود آمدن اختلالات خلقی
•    ابتلا به فشار خون
•    بهم ریختن میزان اشتها
•    سکته مغزی و سکته قلبی
•    افزایش یا کاهش غیرطبیعی وزن


سخن آخر

این روزها دستیابی به خواب راحت برای بیشتر مردم تبدیل به آرزو شده است. با این حساب در این شرایط استفاده کردن از روش های بهبود خواب ضرورت پیدا خواهد کرد. بنابراین، مصرف عسل، شیر، دمنوش های گیاهی و ترک عادت های رفتاری غلط می تواند زمینه را برای خواب بهتر و با کیفیت فراهم کند.

عسل طبیعی اصل خونه رو امتحان کن و خودت قضاوت کن

ارسال رایگان

عسل معجون آرامش

معجون آرامش ترکیبی از گیاهان آرام بخش و عسل صددرصدطبیعی است. این گیاهان معمولا به صورت دمنوش برای کنترل استرس و رهایی از تنش های روزانه در طب سنتی کاربرد ویژه ایی دارد. معجون آرامش محصولی است که به راحتی قابل استفاده است و در پایان روز خواب خوبی را برای کسانی که مشکلات بد خوابی و بی خوابی ناشی از استرس دارند را فراهم می کند. نوع تولید و مصرف این معجون در بخش توضیحات تکمیلی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است.

460,000 تومان

سوالات متداول:

بله ترکیبات این معجون توسط تیم R&D اصل خونه بر پایه عسل طبیعی طراحی شده است.
مصرف این معجون هیچگونه عوارضی ندارد و می توانید تا زمانی که چرخه خواب شما تنظیم بشود از آن استفاده نمایید.
بله تمام افرادی که نیاز به آرامش اعصاب و کاهش استرس دارند می توانند از این عسل استفاده نمایند
به این مطلب امتیاز دهید.
لطفا نظر خود را ارسال نمایید.